Door: Joost Bakx, marketing directeur bij Benelux Tetra Pak.
Op je telefooon een berichtje ontvangen over producten die in de aanbieding zijn of persoonlijk begroet worden op het moment dat je de supermarkt in loopt. Het kan. En het gebeurt. Met ‘iBeacon’. In Nederland wordt er steeds meer gesproken over deze nieuwe technologie. Maar het wordt tijd om échte stappen te zetten, want deze marketingtool biedt veel kansen voor retailers, inclusief supermarkten!
Een iBeacon is een apparaatje dat in een straal van vijftig meter een signaal uitzendt dat door een mobiel apparaat, zoals een smartphone, kan worden opgepikt. Deze technologie kan voor verschillende zaken worden ingezet, bijvoorbeeld om een klant die een winkel binnenloopt te begroeten met een bericht, voor betalingen of om relevante productinformatie onder de aandacht te brengen van het winkelende publiek.
Experimenten van warenhuizen tot musea
In Amerika gaan ruim tweehonderd supermarkten van Safeway en Giant Eagle werken met iBeacon. Ook warenhuizen als Macy’s, Lord & Taylor en Hudson’s Bay experimenteren ermee. En binnenkort wijst iBeacon zelfs slechtzienden de weg op de luchthaven van San Francisco. Amerikaanse honkbalstadions versturen via iBeacon aanbiedingen voor clubshirts en hamburgers.
In Nederland lopen de supermarkten nog wat achter in het gebruik van de nieuwe technologie, terwijl het juist een ‘klantenkaart 3.0’ kan zijn. Maar anderen doen al de nodige ervaring op. In augustus was er zelfs een speciale hackathon: de iBeacon Experience Days. En deze zomer startte in het centrum van Amsterdam een test met zeventien winkeliers. iBeacon wordt voornamelijk gebruikt in de retail, maar bijvoorbeeld ook in musea en bij events. Zo zet het Groninger Museum de techniek in voor interactieve informatievoorziening over kunstwerken.
Negentien keer hogere interactie door iBeacon
Als retailer kan je je boodschap gericht communiceren: rekening houdend met de context, de locatie, het gedrag van de gebruiker en het gebruikersprofiel. En het geeft inzicht in het gedrag van de consument. Onderzoek van inMarket laat onder andere zien dat de interactie met een product 19 keer hoger is als mensen een iBeacon-bericht ontvangen. Klanten waarderen apps met beacon-technologie en zijn eerder geneigd dit soort apps op hun telefoon te laten staan.
Risico’s?
Mensen kunnen het ervaren als spam: elke keer een aanbieding sturen als iemand in jouw winkel loopt, werkt niet per se in je voordeel. Het kan irritatie opwekken. Daarnaast geeft de consument privacygegevens weg. Maar de vraag is of je je hier echt zorgen over moet maken. Gebruikers van smartphones moeten namelijk eerst goedkeuring geven voor de koppeling met een beacon.
Durf te testen!
Het is zonde dat er in de Nederlandse supermarkten nog weinig gebruik wordt gemaakt van de iBeacon-technologie, want het biedt vele kansen. Belangrijk is wel om het op de juiste manier aan te pakken: geen harde verkoop, maar berichten waar de klant écht iets aan heeft. Durf te experimenteren met iBeacon, dit is het moment om voorloper te worden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voorwaarden RetailNews Blog:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.
Reacties 0