CBL: ‘Herstel consumentenvertrouwen heeft prioriteit’

Het kabinet moet een beleid introduceren dat het consumentenvertrouwen in ons land vergroot. Dat stelt het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL) in een reactie op de plannen die dinsdag tijdens Prinsjesdag zijn gepresenteerd.

De politieke koers om de economische crisis aan te pakken was volgens het CBL het afgelopen jaar vooral gericht op versoberingsmaatregelen die leidden tot lastenverzwaringen. ‘Werken aan een gezonde overheidshuishouding en verbeteren van de export leidt niet tot herstel van de economie zolang consumenten de handen op de knip houden’, aldus de brancheorganisatie.

Het kabinet moet zijn blik op Nederlandse consumenten en de nationale markt richten en het herstel van het consumentenvertrouwen als prioriteit aanmerken, meent de organisatie. Het verbeteren van de koopkracht is hierbij een belangrijk middel en is mogelijk door onder meer de belastingdruk te verlagen en accijnsverhogingen te schrappen.

In de miljoenennota kondigde het kabinet al aan in 2015 160 miljoen euro extra uit te trekken voor het versterken van de koopkracht. Naar verwachting stijgt de koopkracht volgend jaar gemiddeld met een half procent. Daarnaast wil het ministerie van Economische Zaken zorgen dat leegstaande winkelpanden sneller een andere bestemming kunnen krijgen. De plannen moeten nog door de Eerste en Tweede Kamer worden goedgekeurd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!