‘Voedselverspilling in supermarkten gedaald’
Gepubliceerd op 5 december 2023 om 14:30
De voedselverspilling in supermarkten is in de afgelopen jaren gedaald, meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Volgens de brancheorganisatie bleven er minder producten over die uiteindelijk niet bij consumenten terecht kwamen.
Supermarkten verkochten in 2022 gemiddeld 1,38 procent van het voedsel niet. Daarmee is de hoeveelheid voedselverspilling met 13,8 procent afgenomen ten opzichte van 2020, toen er nog 1,6 procent van het voedsel werd verspild. Ten opzichte van 2018 is het een afname van 17,4 procent.
Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage door supermarkten. Albert Heijn, Aldi, Dekamarkt, Dirk, Jumbo, Lidl, Picnic en Plus deden mee aan de zelfrapportage. Ook HelloFresh leverde data aan voor de monitor voedselverspilling
De 1,38 procent niet-verkochte producten zijn verdeeld over 5 categorieën. Bij de categorieën ‘AGF, ‘vers, vlees en vis’, ‘zuivel, eieren en kant-en-klaar gekoelde producten’ en ‘overige verse en houdbare producten’ werd in 2022 een afname gemeten. Het totaal van ‘brood, afbakbrood en banket’ nam toe.
"De supermarktbranche heeft de doelstelling om in 2030 hun voedselverspilling gehalveerd te hebben ten opzichte van 2015", zegt Jennifer Muller, manager duurzaamheid bij het CBL. Ze noemt de monitor voedselverspilling ‘effectief’. “Op deze manier wordt er doelgericht gewerkt aan het verminderen van voedselverspilling.”