Door projectleider Judith van Lier van AllesToegankelijk.
Meer en meer ontdekken grote winkelketens en kleinere winkeliers de waarde van toegankelijkheid. Voor andere ondernemers roept toegankelijkheid echter associaties op met peperdure aanpassingen. De tijd is rijp om van dat beeld af te stappen. Toegankelijk zijn hangt immers nauw samen met klantvriendelijkheid en begint bij kijken en luisteren naar de klant. Dat kost helemaal niets.
Een tijdje geleden zag ik een scène uit het televisieprogramma ‘Je zal het maar hebben’, die alles te maken had met toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Een slechthorende jongen, die zichzelf moeilijk verstaanbaar kon maken, deed zijn bestelling in een snackbar. De medewerker achter de toonbank vroeg hem herhaalde malen wat hij wenste, maar begreep niet wat de jongen wilde zeggen. De ondernemer wist het probleem niet op te lossen en wendde zich tot de volgende klant. Met wat meer geduld en begrip was dit voorval niet zo afgelopen. Wijzen naar de mogelijk gewenste snack, desnoods pen en papier om de bestelling op te schrijven had kunnen helpen. Dan was de slechthorende jongen tevreden met een kroket naar buiten gegaan. Zo is eigenlijk voor elke klant met een beperking wel een oplossing te vinden.
Wat wil de klant?
Waar het bij toegankelijkheid vooral om draait, is dat je je als klant welkom voelt. Dat er moeite wordt gedaan om het je naar de zin te maken en dat je op een prettige manier te woord wordt gestaan. En het is fijn als dat gebeurt in een overzichtelijke omgeving waar je je goed kunt bewegen tussen rekken, schappen en mensen.
Wat doe je al ongemerkt?
Wie de tijd neemt voor een klant en klantvriendelijk is, heeft de belangrijkste stap al gezet. Toegankelijk zijn in de omgang met een klant kost niets. Daarnaast bied je zonder het echt te beseffen misschien al voorzieningen op het gebied van toegankelijkheid. Zoals een stoel bij de kleedkamers, waar klanten even kunnen rusten of een thuisbezorgservice, zodat sjouwen met zware aankopen niet nodig is. Misschien zelfs een extra grote kleedkamer of aangepast toilet. Informeer klanten hierover, want het maakt jouw zaak extra aantrekkelijk.
Tips
Misschien moet je even een drempel over, of weet je niet wat de beste benadering is voor sommige klanten. Bedenk dan dat je met een klantvriendelijke houding al veel bereikt. Iemand die slechtziend is help je wellicht met een mondelinge toelichting, een persoon die slecht ter been is kun je hulp aanbieden bij een drempel en iemand met een verstandelijke beperking vindt het vaak prettig als je duidelijk uitlegt wat je bedoelt. Op AllesToegankelijk.nl staan goede voorbeelden en meer tips voor ondernemers over omgaan met mensen met een beperking of chronische ziekte.
Toegankelijkheid is winst voor iedereen. Het is leuk als je het je klanten naar de zin kunt maken. Dat levert veel positieve reacties op en niet in de laatste plaats extra omzet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voorwaarden RetailNews Blog:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.
Reacties 0