Vakcentrum komt met franchisegedragscode

Het Vakcentrum heeft een gedragscode voor franchisegevers en –nemers in Nederland opgesteld. De brancheorganisatie van zelfstandig ondernemers heeft de zogenoemde Nederlandse Franchise Gedragscode overhandigd aan minister Henk Kamp van Economische Zaken.

De code is gebaseerd op de Europese erecode voor franchising die in 1972 is opgesteld door de Europese Franchise Federatie. De nieuwe variant is daar volgens het Vakcentrum een aanvulling op, met een normenkader dat een goede samenwerking tussen franchisenemers en –gevers moet waarborgen.

Het naleven van de code moet wettelijk worden verplicht, aldus de brancheorganisatie. Daarnaast moet minister Kamp zich inspannen om een manier te vinden waardoor de code ook geldt voor zogenoemde free-riders. Dat zijn franchisegevers die niet zijn aangesloten bij de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV). Als dat niet lukt, blijft de voorkeur van het Vakcentrum uitgaan naar volledige wetgeving.

Naast het Vakcentrum en deskundigen werkte Franchisealliante Nederland (FANed) mee aan het opstellen van de gedragscode. Deze vereniging is afgelopen zomer opgericht met het doel een gelijk speelveld tussen franchisegevers en –nemers te creëren. Franchisers zijn steeds vaker de dupe van slechte communicatie, onduidelijke afspraken en machtsmisbruik, stelde het Vakcentrum eerder. Op dit moment liggen verschillende retailers in de clinch met hun franchisenemers. Zo heeft Bakker Bart met een aantal van zijn ondernemers een juridisch conflict over de invulling van het conditiestelsel en huurafdrachten en eisen HEMA-franchisers 29 miljoen euro van de winkelketen. Ze hebben naar hun mening recht op een deel van het marketingstrategiefonds van de retailer. 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends