Claim tegen Top 1 Toys-moeder van tafel

Alle claims die acht franchisenemers in 2014 tegen speelgoedconcern Otto Simon indienden, zijn afgewezen. Dat heeft de rechtbank Noord-Nederland bepaald.

Acht voormalige ondernemers van Top 1 Toys stapten in de zomer van 2014 naar de rechter, omdat Otto Simon hen in financiële problemen zou hebben gebracht door bewust valse prognoses te geven. Ook beklaagden ze zich over te weinig vrijheid om zelfstandig te handelen. Ze eisten een voorschot van 1,7 miljoen euro.

De rechtbank heeft geoordeeld dat er geen sprake is van opzettelijke misleiding. Otto Simon zou onjuiste omzet- en winstverwachitngen hebben gegeven, maar hoefde die informatie volgens de rechter überhaupt niet te verstrekken. Ook verwierp de rechter de klacht dat de franchisegever onredelijke regels hanteerde.

“We zien dit als steun in de rug voor de veranderingen die we inzetten voor de speelgoedformule Top 1 Toys”, toonde algemeen directeur Ruud Schiphorst van Otto Simon zich tevreden met de uitspraak. De retailer werkt volgens hem aan een nieuwe winkelformule, waarin meer nadruk komt te liggen op aanbiedingen.

Eerder deze maand werden tien franchisenemers van Bakker Bart in het ongelijk gesteld in een zaak tegen Bart's Retail. Zij wilden anderhalf miljoen euro vanwege te sterke huurstijgingen en te duur deeg, maar volgens de rechter hadden zij dat onvoldoende onderbouwd. Zij gaan in hoger beroep.

Oud-franchisers van Op=Op Voordeelshop zagen hun claim van 4,2 miljoen vorig jaar al afgewezen worden. Zij meenden dat het concern te hoge prijzen zou bereken voor zijn producten. Ook franchisenemers van onder meer Biretco, Shoeby, StreetOne, stomerijketen Cristal Cleaning hebben hun moederconcern voor de rechter gesleept.

Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends