Koeriers bieden bol.com ‘pakje verantwoordelijkheid’ aan

Vijftig koeriers houden maandag samen met FNV Bondgenoten een ludieke actie bij bol.com. Gehuld in blauwe pakken bieden ze de Ahold-dochter een ‘pakje verantwoordelijkheid’ aan, meldt Transport Online. Daarin zitten uitkomsten van een onderzoek naar het gedrag van opdrachtgevers in de transportsector en een eisenpakket van de koeriers.

Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen onderzocht in opdracht van de vakbond wat de invloed van de nieuwe Wet Aanpak Schijnconstructies op de opdrachtgevers in de transportsector is. Die wet, die opdrachtgevers verantwoordelijk maakt voor misstanden bij hun transporteurs, wordt in december in de Tweede Kamer besproken.

Door een gebrek aan controles door de overheid en opdrachtgevers kunnen logistiek dienstverleners volgens onderzoeker Fleur Scheele nu eenvoudig de wet- en regelgeving en kwaliteitseisen naast zich neer leggen. Opdrachtgevers als bol.com, Zalando en Wehkamp doen volgens haar geen actieve pogingen om het sociaal beleid van transporteurs te beïnvloeden.

Zo zou marktleider PostNL op grote schaal gebruikmaken van ‘schijnzelfstandige’ koeriers, concludeert FNV-bestuurder Egon Groen uit het onderzoek. Onder die zzp’ers brak vorig jaar nog een staking uit over de nieuwe tarieven die PostNL ging hanteren. Er is volgens Groen nog altijd sprake van grote onvrede. “De arbeidsvoorwaarden die PostNL hanteert, zorgen voor een enorme druk op de arbeidsvoorwaarden van werknemers van andere bedrijven.” De koeriers moeten volgens de vakbond in loondienst komen van PostNL.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!