Albert Heijn maakt in zijn marketinguitingen geen gebruik meer van beeltenissen van de traditionele Zwarte Piet. Zowel in de winkelcommunicatie als in tv-campagnes speelt Zwarte Piet geen rol richting het sinterklaasfeest. Dat laat een woordvoerder van moederconcern Ahold weten aan Distrifood.
Eind augustus ontstond de nodige ophef toen uitlekte dat HEMA Zwarte Piet uit het assortiment wilde laten verdwijnen. Hoewel de winkelketen liet weten Zwarte Piet niet in de ban te doen, werd op social media opgeroepen tot een boycot van de winkelketen. PVV-politici Geert Wilders en Martin Bosma schaarden zich achter de oproep en spraken van ‘een uitverkoop van onze cultuur’.
Albert Heijn liet destijds weten geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijk debat. De supermarktketen kan echter niet doof zijn voor de verharde discussie rond het thema, zegt de woordvoerder nu. “Omdat heel Nederland klant kan zijn van Albert Heijn, hebben we besloten rekening te houden met zoveel mogelijk sentimenten.”
De tv-campagne wordt volgens hem feestelijk, maar beschikt niet over beelden ‘die mogelijk aanstootgevend zijn’. Snoepgoed met een afbeelding van Zwarte Piet blijft wel in het assortiment. Klanten kunnen er volgens de zegsman ook kiezen voor seizoensgebonden snoepgoed zonder afbeelding. De supermarktmanager bepaalt daarnaast in hoeverre kinderen zwart geschminkt kunnen worden of dat Zwarte Piet een bezoek mag brengen aan de winkel.
Reacties 0