Jumbo compenseert C1000-ondernemers

Jumbo vergoedt een deel van de omzetschade die C1000-ondernemers oplopen na de ombouw naar Albert Heijn. Daarmee lijkt een nieuwe gang naar de rechtbank voorkomen, meldt Distrifood.

De Vereniging C1000 had een kort geding aangespannen tegen Jumbo en Ahold omdat ze inzage wilden in de afspraken tussen beide concerns. De Veghelse supermarktketen zou te rooskleurige vooruitzichten hebben voorgespiegeld na de verkoop aan zijn concurrent. De groep van 25 C1000-franchisenemers tekende vorige maand nog beroep aan tegen het besluit van de rechter dat ze de documenten niet mochten bekijken.

Jumbo heeft nu laten weten de C1000-ondernemers tegemoet te komen. De franchisers draaien zelf op voor de eerste 2,5 procent omzet die de verbouwde winkels minder draaien dan de markt, maar daarboven worden ze door Jumbo gecompenseerd. Omdat de omzet op dit moment 2,9 procent achterloopt, vergoedt Jumbo de 0,4 procent met terugwerkende kracht vanaf juli. Daarnaast compenseert de supermarktketen ook het margeverlies met terugwerkende kracht, waarbij het concreet om 0,12 procent van de omzet gaat.

Het conflict is ontstaan nadat Jumbo eind 2011 concurrent C1000 overnam. Jumbo verkocht de huurrechten van 78 C1000-filialen kort daarna aan Ahold. Na de ombouw van de eerste veertig winkels tot Albert Heijn, liep de omzet van veel voormalig C1000-vestigingen terug. De omzet is volgens de franchisenemers in sommige gevallen zo sterk gedaald, dat de exploitatie ‘in het geding’ is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!