Veel retailers zitten als gevolg van een verschuiving in het Nederlandse winkelklimaat met winkels die niet meer renderen. De kapitaalkrachtige winkelondernemingen zijn hun koers aan het bijstellen, terwijl de minder sterke formules het loodje leggen. Dat blijkt uit een analyse in het thema Vastgoed in het oktobernummer van RetailTrends.
Nu de bevolking minder snel groeit, grote groepen klanten op de kleintjes letten, de jeugd zich in steden concentreert en de rest van het land sneller vergrijst, wordt het voor retailers noodzakelijk om over gerichte krimp na te denken. Spelers als de Bijenkorf en Macintosh Retail Group zijn in navolging van banken en reisbureaus al aan het krimpen. In de Verenigde Staten doet RadioShack duizend winkels op slot, terwijl ook Toys ‘R’ Us, Sears en Staples hard krimpen. In Ierland heeft B&Q vorig jaar de helft van zijn bouwmarkten gesloten, terwijl ketens als Esprit, Benetton en Mexx afstand nemen van dure vestigingen.
Reculerende retailers zijn een internationale trend. Retailers zetten steeds vaker in op minder omzet, maar wel omzet die winstgevend is. Sanering is de enige echte remedie, betoogt oprichter Frank Quix in een essay voor de Nederlandse Raad Winkelcentra. Behalve deze zachtere variant, is er ook een koude sanering gaande. Zo stijgt de vloerproductiviteit in consumentenelektronica weer sinds enkele ketens failliet zijn gegaan.
Nederland heeft nog altijd dertig- tot veertigduizend winkels teveel, stelt Quix. De detailhandel staat daarom voor de uitdaging om te durven krimpen. In de analyse in RetailTrends 10 wordt verder ingegaan op deze rceculerende retailers, terwijl er ook aandacht is voor nieuwe initiatieven en innovatieve concepten. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0