Jack Ma wordt in zijn thuisland inmiddels aanbeden, maar wil met zijn Alibaba wereldwijd de onlineretail beheersen. De oprichter van het Chinese e-commercebedrijf gaat charmant lachend de strijd met Jeff Bezos van Amazon aan, schetst Hans Verstraaten in een portret dat in het oktobernummer van RetailTrends is verschenen.

Jack Ma is anno 2014 waarschijnlijk China’s meest bejubelde held, mede dankzij zijn Steve Jobs-achtige openbare optredens en zijn miljarden schenkingen aan goede doelen. Zijn vermogen is door de recente beursgang van Alibaba gestegen tot 26,5 miljard dollar.

Hij begon echter voorzichtig met een digitaal vertaalbureautje en de eerste echte internetonderneming YellowPages, handelend in nummers en adressen van Chinese bedrijven. Tijdens een bezoek aan de Verenigde Staten zag hij de titel Alibaba op een boek staan, om vervolgens aan Duitse, Japanse, Britse en Italiaanse toeristen te vragen of zij die naam kenden. Nadat hij zo vaststelde dat de hele wereld Alibaba kende, had hij een geschikte naam voor zijn nieuwe onderneming.

In 1999 werd Alibaba gelanceerd: een platform voor Chinese bedrijven om diensten en producten aan elkaar aan te bieden én aan de rest van de wereld. Vier jaar later kwam hij met Taobao, een antwoord op het Chinese filiaal van eBay. Het coglomeraat van Alibaba omvat inmiddels een hele serie bedrijven die zich allemaal richten op onlinehandel.

Eind september ging de onderneming naar de beurs. Onder meer uit het feit dat Jack Ma daarbij koos voor Wall Street, het financiële hart van de wereld, valt op te maken dat Jack Ma precies hetzelfde wil als Jeff Bezos.

Lees het volledige portret van de Alibaba-oprichter in RetailTrends 10. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.