RetailTech: Amazon maakt bezorgers sneller met slimme bril

RetailTech: Amazon maakt bezorgers sneller met slimme bril

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, Tesco en Alibaba.

Amazon

Amazon test in de VS slimme brillen voor bezorgers om afleveringen sneller en makkelijker te maken. De bril, intern bekend als Amelia, geeft via een klein beelscherm navigatie-instructies, scant pakketten en maakt foto’s als bewijs van aflevering. Bezorgers zijn zo minder tijd kwijt aan het wisselen tussen apparaten en kunnen efficiënter hun routes afleggen.

De bril werkt samen met een controller in het vest van de bezorger en heeft verwisselbare batterijen om lange diensten mogelijk te maken. Volgens Amazon hebben tests met honderden chauffeurs al geleid tot een besparing van ongeveer 30 minuten per dienst.

Het gebruik van de bril is vrijwillig, en bezorgers die ermee willen werken, krijgen hem gratis. Amazon benadrukt dat de technologie nog in de pilotfase zit, maar ziet het als een manier om de laatste...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, Tesco en Alibaba.

Amazon

Amazon test in de VS slimme brillen voor bezorgers om afleveringen sneller en makkelijker te maken. De bril, intern bekend als Amelia, geeft via een klein beelscherm navigatie-instructies, scant pakketten en maakt foto’s als bewijs van aflevering. Bezorgers zijn zo minder tijd kwijt aan het wisselen tussen apparaten en kunnen efficiënter hun routes afleggen.

De bril werkt samen met een controller in het vest van de bezorger en heeft verwisselbare batterijen om lange diensten mogelijk te maken. Volgens Amazon hebben tests met honderden chauffeurs al geleid tot een besparing van ongeveer 30 minuten per dienst.

Het gebruik van de bril is vrijwillig, en bezorgers die ermee willen werken, krijgen hem gratis. Amazon benadrukt dat de technologie nog in de pilotfase zit, maar ziet het als een manier om de laatste meters van het bezorgproces sneller en veiliger te maken. Zo kan de bril aanwijzigingen geven, zoals welke kant een bezorger op moet als hij uit een lift stapt, of hoe hij een agressieve hond bij een klant kan vermijden. Op termijn moet de bril de handmatige gps-apparaten vervangen die bezorgers nu nog gebruiken.

Tesco

Tesco gaat nog dit jaar ruim 5.000 bezorgers in 100 winkels uitrusten met bodycams, om hun veiligheid op straat te vergroten. De Britse supermarktketen reageert daarmee op het toenemende aantal bedreigingen en geweldsincidenten tegen bezorgers. De camera’s worden alleen ingeschakeld als een bezorger zich onveilig voelt. Volgens Tesco hebben eerdere proeven laten zien dat het aantal ernstige incidenten met 50 procent afneemt. Na een succesvolle test in de stad Hull volgt nu een landelijke uitrol. Ook werkt Tesco aan plannen om de bodycams in 2026 verder uit te rollen naar meer distributielocaties.

"Niemand zou verbaal of fysiek geweld mogen ervaren op het werk", zegt Ashwin Prasad, ceo van Tesco UK. "Met bodycams beschermen we onze bezorgers, ontmoedigen we daders en verminderen we het aantal ernstige incidenten. De veiligheid van klanten en medewerkers heeft altijd onze hoogste prioriteit."

Tesco dringt er bij de Britse overheid op aan om ook bezorgers te laten vallen onder de nieuwe Crime and Policing Bill, een nieuwe wet die geweld richting winkelpersoneel strafbaar stelt. In Schotland, waar dit al het geval is, daalde het aantal ernstige incidenten met 60 procent. Ook verbaal misbruik jegens bezorgers nam met 37 procent af.

De retailer investeert al jaren fors in veiligheidsmaatregelen, met onder meer extra beveiligers, beschermschermen en een persoonlijke veiligheidsapp voor medewerkers. Hiermee kunnen zij alarm slaan als ze zich onderweg naar of van het werk onveilig voelen.

Alibaba 

Alibaba lanceert een AI-chatbot in zijn Quark-app, om meer grip te krijgen op de Chinese consumentenmarkt. De dienst is gratis en laat gebruikers via tekst of spraak snel informatie en diensten opvragen en ontvangen. Quark begon ooit als browser, maar is dit jaar omgebouwd tot het belangrijkste consumentenplatform van Alibaba, met nieuwe AI-functies zoals slimme zoekmogelijkheden.

Tot nu toe richtte Alibaba zich vooral op zakelijke klanten via de cloud. Met deze stap wil het bedrijf consumenten beter bereiken, nadat de eerdere AI-assistent Tongyi weinig succes had. Ter vergelijking: Tongyi had in september 6,96 miljoen maandelijkse gebruikers, tegenover 150 miljoen voor de Doubao- app van Bytedance, het moederbedrijf van onder meer TikTok.


RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!