De verpakking moet niet alleen verleiden, maar ook een ‘verantwoord verhaal’ hebben. Dat signaleert marketingmanager Patrick Zevenbergen van groothandel Paardekooper Verpakkingen, dat alle trends op de voet volgt jaarlijks een trendboek uit brengt. Hij spot vijf bijzondere verpakkingsinnovaties, die in het oktobernummer van RetailTrends zijn gepubliceerd.
Wereldwijd zijn second life-ideeën volgens Zevenbergen in opkomst: een antwoord op de vraag naar duurzame, herbruikbare verpakkingen. Zo bedacht de New Yorkse ontwerper Steve Haslip een Hangerpak, een bezorgverpakking die de consument zelf tot een hanger kan knippen en vouwen. Op de achterkant van de doos staat een zevenstappenplan om van de doos, die voor tachtig procent uit recyclebaar materiaal bestaat, een duurzame kledinghanger te maken.
Het concept is nog niet in productie genomen en het is volgens Zevenbergen de vraag of klanten in onze ‘gemaksmaatschappij’ die extra stap willen zetten. “Waarschijnlijk spreekt het product eerst een nichegroep van duurzame consumenten aan.”
Zevenbergen gaat in RetailTrends 10 ook in op de ROLLOR Express, die de Bijenkorf sinds deze zomer inzet om online bestelde kostuums te verzenden. Bijna al het materiaal van deze verpakking is recyclebaar, evenaals de ROLLOR Express zelf. Verder komen het Bump Mark=label, EasyLid System en de Bezorgbeer-doos aan bod. Bekijk de verpakkingsinnovaties op onze Facebookpagina en klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0