Makro maakt miljoenenverlies bekend

Groothandelsconcern Makro heeft in de eerste negen maanden van 2013 een operationeel verlies van 21,8 miljoen euro geboekt. Dat blijkt uit cijfers die de dochteronderneming van het Duitse Metro Group bij de Kamer van Koophandel heeft ingediend, meldt Het Financieele Dagblad.

Over heel 2012 noteerde Makro nog een operationele winst van 37,8 miljoen euro. Een vergelijking met vorig jaar is echter lastig, omdat Makro is overgegaan naar een gebroken boekjaar dat op 1 oktober is gestart. Daarmee volgt de Nederlandse tak nu de werkwijze van het moederconcern.

Makro heeft vorig kalenderjaar waarschijnlijk minder omzet geboekt dan een jaar eerder, stelt het dagblad. De omzet over de eerste negen maanden kwam uit op 785 miljoen euro. Wanneer de omzetontwikkeling vergelijkbaar liep aan die van 2012, dan kwam de omzet in 2013 uit op 1,1 miljard euro. In 2012 boekte het concern in totaal 1,2 miljard euro omzet.

In augustus werd bekend dat Makro opnieuw enkele honderden werknemers ontslaat, waaronder 54 medewerkers van de vestiging in Breda. Deze ontslagronde is onderdeel van het reorganisatieplan ‘Klant Voorop!’, dat voor een flinke krimp in het aantal functies bij het concern moet zorgen.

Ook op directieniveau wordt gesneden in het personeelsbestand. Directeur inkoop food Maarten van Hamburg vertrok in februari bij Makro, terwijl directeur inkoop non-food Hans Brok sinds deze maand weg is. Zijn taken worden inmiddels waargenomen door de nieuwe inkoopdirecteur food Jérôme Briens.

RetailTrends