Makro Nederland sluit boekjaar af met operationele winst, ondanks fors nettoverlies

Makro Nederland sluit boekjaar af met operationele winst, ondanks fors nettoverlies

De omzet daalde in boekjaar 2024 wel met 5 procent. Dit is volgens ceo Andries Govaert het gevolg van gestaakte samenwerkingen met weinig winstgevende klanten, zoals verzorgingshuizen. Ook verloor Makro een grote klant na mislukte prijsafspraken.

Makro Nederland heeft het boekjaar 2024 afgesloten met een operationele winst van 1,1 miljoen euro. Het is voor het eerst in jaren dat de horecagroothandel zwarte cijfers schrijft op dit niveau.

Hoewel het nettoverlies nog fors is — 56,8 miljoen euro — en het negatieve eigen vermogen is opgelopen tot 106,5 miljoen euro, ziet ceo Andries Govaert de positieve ebitda als een belangrijk baken. “Het gaat ons om het pure operationele resultaat, zonder posten waarop ik geen invloed heb zoals afschrijvingen, financieringskosten en de corporate fee die Metro in rekening brengt. We zijn erin geslaagd om dit pure operationele resultaat van -22,5 miljoen euro in boekjaar 2021 naar een operationele winst van 1,1 miljoen euro te krijgen”, zegt Govaert tegen in een interview met RetailTrends.

De omzet van Makro Nederland daalde in boekjaar 2024 met 5 procent. Dat is volgens Govaert het gevolg van gestaakte samenwerkingen met weinig winstgevende klanten, zoals verzorgingshuizen. Ook verloor de groothandelsketen een grote klant in dranken na mislukte prijsafspraken.

Kostenbeheersing
De winstgevendheid is vooral te danken aan een strikte kostenbeheersing, het verkleinen van het assortiment van 90.000 naar 37.000 artikelen, efficiëntere processen en digitalisering via een servicecentrum in India. Ook kromp het personeelsbestand met 225 fte, wat leidde tot 7 procent lagere loonkosten.

De non-foodwebshop speelt een steeds grotere rol en groeide vorig jaar met 35 procent in omzet. Volgens Govaert vertegenwoordigt die inmiddels de waarde van een fysieke groothandel.

De bestuursvoorzitter is optimistisch over de toekomst, maar geeft aan dat herstel nog vele jaren gaat duren. “We zitten in een langetermijnproces op weg naar structurele winstgevendheid”, zegt hij. De kredietfaciliteit bij moederbedrijf Metro AG moet daarbij steeds minder belangrijk worden.

Lees het hele interview met ceo Andries Govaert hier.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!