Het percentage consumenten dat een aankoop op zijn smartphone afrondt na een bezoek aan de fysieke winkel is wereldwijd afgenomen. Waar vorig jaar 35 procent van de consumenten aan deze vorm van showrooming deed, ligt dat percentage dit jaar tien procentpunten lager. Dat blijkt uit het jaarlijkse GfK FutureBuy, waarvoor zeventienduizend consumenten uit zeventien landen zijn ondervraagd.
In de Verenigde Staten nam de populariteit van showrooming af van 37 naar 28 procent. Daartegenover staat een groei van webrooming, waarbij consumenten producten op hun smartphone vinden maar in de fysieke winkel kopen. Het percentage webroomers ligt in de Verenigde Staten inmiddels op 41 procent. Vooral babyboomers (50 tot 68 jaar), generatie X (35 tot 49 jaar) en generatie Y (25 tot 34 jaar) doen vaker aan webrooming dan aan showrooming. Alleen voor de jongste generatie (18 tot 24 jaar) geldt dat niet, zo blijkt uit het onderzoek van GfK. 39 procent van generatie Z heeft de afgelopen zes maanden aan showrooming gedaan, tegenover 34 procent aan webrooming.
Generatie Z | Generatie Y | Generatie X | Babyboomers | |
Showrooming | 39% | 32% | 29% | 18% |
Webrooming | 34% | 46% | 43% | 30% |
De belangrijkste reden om een fysieke winkel te bezoeken is voor 58 procent van de Amerikaanse consumenten dat ze de producten kunnen zien en voelen voor aankoop. Daarnaast beschikken ze sneller over de producten (53 procent) en kunnen ze tegelijkertijd andere producten aanschaffen (44 procent). De belangrijkste voordelen van het online kanaal zijn lagere prijzen (61 procent), gemak (53 procent) en een breder aanbod (46 procent).
IBM meldde vorig jaar al een daling van de populariteit van showrooming, na onderzoek onder ruim dertigduizend consumenten uit zestien landen. Waar in 2012 ongeveer de helft van alle online aankopen volgden na showrooming, is dat percentage vorig jaar gedaald tot dertig procent. “Mensen kopen steeds sneller iets direct online, in plaats van dat ze eerst naar de winkel gaan”, verklaarde retailspecialist Jill Puleri van het technologieconcern destijds. Verder concludeerde adviesbureau Accenture na onderzoek onder vijfhonderd Amerikanen in aanloop naar de feestdagen van vorig jaar al dat meer consumenten aan webrooming doen dan aan showrooming.
s v 6 okt, 18:10