‘Gebrek aan initiatief nekt retailers’

Retailers leunen te veel op de overheid en ontplooien zelf te weinig plannen om de malaise binnen het winkellandschap het hoofd te bieden. Dat zegt hoogleraar e-commerce Cor Molenaar in Het Financieele Dagblad.

Zo heeft de gemeente Arnhem 220 duizend euro in het programma Het Nieuwe Winkelen geïnvesteerd waarmee een gezamenlijke website voor de lokale winkeliers is gebouwd. “Nu dat nauwelijks vruchten afwerpt, roepen de winkeliers dat de gemeente met meer geld over de brug moet komen. Waarom moet de gemeente dat doen?” De retailers zijn zelf verantwoordelijk, aldus Molenaar.

Dat er nog veel winkels omvallen is een harde boodschap en veel ondernemers zitten nog in de ontkenningsfase, zegt managing director Frank Quix van Q&A Research & Consultancy. Winkelgebieden moeten volgens hem compacter worden om leegstand te bestrijden. Een verplichte ruilverkaveling zoals tussen 1950 en 1970 binnen de landbouw plaatsvond, is een mogelijke oplossing. “Het heeft ons één van de meest productieve landbouwsectoren in de wereld opgeleverd.”

Ondanks de moeilijkheden kent de detailhandel nog steeds segmenten die groeien, zegt retailconsultant Hans Eysink Smeets. Zo steeg het aantal beautysalons en bezorg- en afhaalbedrijven met respectievelijk 1243 procent en 106 procent. Hoewel deze ondernemingen zich niet allemaal in stadscentra zullen vestigen, vormen ze volgens hem een ‘belangrijk tegengeluid’. “Als je het slim aanpakt, is er ook in deze tijden heel veel mogelijk.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!