Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing, verwacht dat het besluit om Zwarte Piet voortaan uit zijn assortiment te weren geen negatieve gevolgen zal hebben voor bol.com. Dat zegt hij tegen De Telegraaf. Volgens de krant roepen 'woedende pietenfans' op om de webshop te boycotten.

"Bol.com gaat mee met het sentiment in de markt. Consumenten gaan nu niet ineens minder bestellen, ik denk eerder andersom", aldus Molenaar. "De meeste mensen zijn tenslotte wel klaar met deze hele discussie." Retailexpert Michel Kregel noemt het daarentegen 'niet handig' dat de webwinkel eenzijdig heeft besloten om Zwarte Piet te weren. "Nu schaar je je als bedrijf achter de groep die tegen is. Bol.com maakt daarmee wel een statement en neemt een beslissing voor de consument. Daarmee nemen zij stelling in deze discussie."

Bol.com, wiens verkopen het afgelopen kwartaal met ruim 65 procent stegen, liet woensdag weten artikelen 'die kunnen aanzetten tot discriminatie of haat' voortaan uit zijn assortiment te weren. Het gaat bijvoorbeeld om controversiële boeken of producten met daarop afbeeldingen van Zwarte Piet. Ook wordt de term 'huidskleur' voortaan vervangen door 'beige' of 'een andere passende kleur'. Molenaar verwacht dat meer retailers de komende maanden zullen volgen. "Dat zien we al gebeuren bij de kleinere retailers. Daar zie je al minder vaak Zwarte Pieten in de etalage of in brochures staan. Dat is gewoon het algemene sentiment in de markt."