'Zwarte Piet-besluit gaat bol.com geen klanten kosten'

Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing, verwacht dat het besluit om Zwarte Piet voortaan uit zijn assortiment te weren geen negatieve gevolgen zal hebben voor bol.com. Dat zegt hij tegen De Telegraaf. Volgens de krant roepen 'woedende pietenfans' op om de webshop te boycotten.

"Bol.com gaat mee met het sentiment in de markt. Consumenten gaan nu niet ineens minder bestellen, ik denk eerder andersom", aldus Molenaar. "De meeste mensen zijn tenslotte wel klaar met deze hele discussie." Retailexpert Michel Kregel noemt het daarentegen 'niet handig' dat de webwinkel eenzijdig heeft besloten om Zwarte Piet te weren. "Nu schaar je je als bedrijf achter de groep die tegen is. Bol.com maakt daarmee wel een statement en neemt een beslissing voor de consument. Daarmee nemen zij stelling in deze discussie."

Bol.com, wiens verkopen het afgelopen kwartaal met ruim 65 procent stegen, liet woensdag weten artikelen 'die kunnen aanzetten tot discriminatie of haat' voortaan uit zijn assortiment te weren. Het gaat bijvoorbeeld om controversiële boeken of producten met daarop afbeeldingen van Zwarte Piet. Ook wordt de term 'huidskleur' voortaan vervangen door 'beige' of 'een andere passende kleur'. Molenaar verwacht dat meer retailers de komende maanden zullen volgen. "Dat zien we al gebeuren bij de kleinere retailers. Daar zie je al minder vaak Zwarte Pieten in de etalage of in brochures staan. Dat is gewoon het algemene sentiment in de markt."

Reacties 37


Jan Janssen 20 aug, 10:11

Jammer dat de wereld volkomen doorslaat in politiek correct willen zijn. Waar we nu met z'n allen op afstevenen is één grote geschiedvervalsing.


Theo Aerts 20 aug, 10:16

Dhr. Molenaar moet de reactie eens lezen op NU.nl. Zeer velen die zeer negatief zijn over deze keuze van BOL. Gaat Bol nu ook alle vrouwonvriendelijk producten, seksistische en voor andere bevolkingsgroepen aanstootgevende zaken ook weren?


Jack van t Hof 20 aug, 10:26

Bolcom De winkel van ons allemaal
Dat wordt voortaan De winkel was van ons allemaal


Peter Harderwijk 20 aug, 11:11

Alsof het bolle mannetje van bol.com niet stigmatiserend is: ik ben dik, maar ik ben gelukkig omdat ik bij bol.com bestel. Verder vind ik achternamen die eindigen op 'man' of 'zoon' of zelfs maar een 's' ook niet kunnen. Waarom accepteren we die namen nog. Het getuigt van een onderdrukte cultuur waarbij mannen de scepter zwaaiden en vrouwen onderdrukt werden. Misschien is dat nog steeds wel zo.... Met andere woorden; stop met al die flauwekul!


Roman R. 20 aug, 11:26

Ik heb veel gekocht laatste paar maanden via Bol.com, maar vanochtend mijn profiel verwijderd en ik zal nooit meer bestellen via Bol.com, de website voor iedereen, ofja, iedereen?


Thijs Meijer 20 aug, 11:33

Dit is geen fris beleid. Bol.com is hypocriet in deze zaak. Bol dat slechts negen maanden geleden nog zo reageerde op het feit dat er Auschwitz-behang op de website werd aangeboden.
Er kwam hier kritiek op. Reactie van Bol.com: 'bij Bol.com doen we er alles aan om een zo ruim mogelijk assortiment aan te bieden, met uiteraard de uitzondering artikelen die volgens de wet niet verkocht mogen worden. We vinden het niet aan ons om te bepalen wat goed en fout is en om te selecteren binnen ons assortiment.' (via fd.nl)


Kees Van groningen 20 aug, 11:45

Ik ga zeker niets meer bestellen
Bij BOL.COM
EEN KLEIN GROEPJE DWAZEN
Helpt onze cultuur om zeep
Kees


Zwarte piet Pieterman 20 aug, 11:50

Ook voor mij geen bol.com meer.


Matthijs van Klaveren 20 aug, 12:17

Heerlijk, al die boze boomers. Goede zet van Bol.


Steven P 20 aug, 12:25

Juist account opgezegd, webwinkels die beïnvloedbaar zijn door externe partijen en vooral de haatdragende zouden ze sowieso moeten opdoeken.


Jan Paleer 20 aug, 12:42

Gedaan met bol.com belachelijk!!!
Ik wou van alles kopen in solden maar nu NIKS meer bij deze belachelijke winkel


K W 20 aug, 15:06

En de boeken van Hitler en andere haatdragende artikelen dan kan dan wel stelletje maloten zijn het.


Geert veldhuis 20 aug, 15:14

Waarom is mijn eerdere reactie verwijderd?


C M 20 aug, 15:18

Klopt Geert. Ik was er ook al verbaasd over dat die van mij is verwijderd.
@redactie: graag opheldering!


Jules Vismale 20 aug, 15:53

Alle instanties die Zwarte Piet willen uitbannen lijken er juist meer op uit te zijn om zichzelf hiermee gigantisch gehaat te maken bij mensen wiens meningen daarover niet werden gevraagd en ze zullen zich hiermee ook gaan ruïneren! Het is namelijk allang bekend dat wie vreemden boven zijn eigen soort verkiest zichzelf gaat verstoten. Met het verwijderen van Zwarte Piet zal het racisme dan ook nooit verdwijnen maar juist alleen maar worden aangewakkerd!


W Rijn 20 aug, 17:14

Account verwijderd, bij bol geef ik geen cent meer uit


M. vdenH 20 aug, 17:54

Eindelijk een bedrijf dat een statement durft te maken! Tegen alle verontwaardigde mensen: de wereld verandert, wen er maar aan!


R Van L 20 aug, 19:27

Zo... ik ook klaar met Bol.com,,,kan overal kopen.Alleen jammer voor alle leveranciers die er ook de dupe van worden wat dit achterlijke besluit


D en A Jager 20 aug, 21:47

Dat zo'n bedrijf zich laat piepelen door al dat linkse volk. Nederland is kapot aan het gaan door mensen die onze cultuur niet accepteren....wat doet dat volk hier als ze het hier niet fijn vinden. Snap niks meer van Nederland. Ik schaam me om in NL te wonen als autochtone Nederlander.


Adriaan Bisschop 20 aug, 22:02

Once you go woke you go broke!


Arco Den Dikken 20 aug, 22:17

Simpel ik koop daar dus niets meer


André Lubach 20 aug, 23:11

Klaar, dag Bol 2 accounts verwijderd, kan overal kopen hoor.


Jan Slokker 21 aug, 15:16

Al die volwassenen die zich druk maken om een kinderfeest. Cor Molenaar heeft gelijk. Als dit het aantal mensen is dat niet meer bij Bol.com zal kopen valt de schade mee.


Pjotr De Kok 21 aug, 17:45

Bol.com is hypocriet. Er werden sowieso geen of amper zwartepietproducten meer verkocht. Hun persberichtje had ook kunnen luiden: We blijven ecucatieve boeken verkopen met een afbeelding van Zwarte Piet over Zwarte Piet. Natuurlijk koop ik niets bij Bol.com want ze zijn veel te duur. Hetzelfde geldt voor booking.com. Typische sites voor rijke boomers. Als je daar iets gevonden hebt, kun je minstens 10 procent korting krijgen, als je zelf naar het betreffende hotel belt.


Marijke Van S 21 aug, 17:57

Als ze werkelijk discriminerende afbeeldingen willen bannen, kunnen ze beter de whiteface (horror) clowns en the joker boycotten. Die zijn dom of agressief, praten raar, hebben een rare pofbroek aan, rare schoenen, stereotypische blanke rode neus alsof hij dronken is, blanke rode dikke lippen, geelblonde en rode pruiken. Schande!
Terwijl Zwarte Pieten chique gekleed zijn en intelligent, aardig, vrolijk en vrijgevig zijn.


Pasckal S 21 aug, 19:30

De verbouwing van de badkamer is bij ons nu bijna klaar, tijd om leuke accessoires te zoeken voor de aankleding. Daarnaast gaan volgende week de scholen weer beginnen. Gisteren 7 bestellingen gedaan voor de badkamer en voor de school. Bewust Bol.com genegeerd en besteld bij Amazon en Toppy.

Ik probeer de winkel de komende tijd de winkel zoveel mogelijk links te laten liggen. Jammer dat ze ook in deze onzin mee gaan... en ja, zoals aangegeven, dat dikke mannetje van hun mag ook wat slanker zijn ☺


Egbert Waarsing 21 aug, 20:24

Tegenwoordig moet je vooral politiek correct zijn. Ik vind bol. Com hypocriet. Ze lopen braaf achter die azijnzeikers aan die tegen zwarte Piet zijn.


Jan Uijtdewillegen 21 aug, 20:50

Niets meer kopen of bestellen bij bol.com, kort maar krachtig.


P R 21 aug, 21:37

Ik ben al jaren klant, en voel me bij dit achterlijke Amerikaanse bedrijf niet meer thuis. Ik ben Nederlander en dat blijf ik.
Daarom mijn account verwijderd en zal er ook nooit meer terug komen. Heb er in het verleden voor 10 duizenden euri gekocht......


P R 21 aug, 21:48

En nog even in reactie op deze zgn hoogleraar, die denkt te weten op voorhand hoe het koopgedrag van mensen is bij dit bedrijf, welke partij kiest in een discussie. Ik had meteen mijn account verwijderd en heb geen reden hiervoor achtergelaten. Net als mij hebben duizenden klanten en waarschijnlijk nog veel meer dit gedaan. Gezien alle reacties. Denk ik dat bol. Com hierdoor een giga marktaandeel kwijt is.


Folks Olthof 21 aug, 22:00

Ik heb nog nooit bij boldrol.com gekocht,was het ook niet van plan.
Bol.com heeft heel veel aan Zwarte Piet verdiend,Zwarte Piet misbruikt......moet je het nog zwart/witter hebben....


Juan Delapenja 21 aug, 22:44

Jaren klant geweest... Nu niet meer, politieke correctheid, bah


Johan H. 22 aug, 13:34

"het gaat Bol geen klanten kosten" hahaha, zeer veel klanten geloof mij. En ik ben er 1 van. Onze cultuur, waarden en traditie moet blijven.


bram Baard 22 aug, 19:16

account verwijderd, kost een paar dagen. account maken kost een paar seconden. ook dit zegt al iets


Arno Rotterdam 23 aug, 11:34

Zojuist ook mijn account laten verwijderen.
Geen slimme zet van Dom.com


Nik Kershaw 23 aug, 23:37

zoek eens op 'BLM'

bol haalde ook al eerder het goed verkopende boek, "Vaccinvrij – ouders, artsen en wetenschappers over vaccins en vaccinvrij opgroeien" uit het aanbod.

dit gebeurt echter al veel langer; op eBay kun je sinds vijf jaar geen vlag meer kopen van de zuidelijke staten, en vlaggen zoals die van Missisippi werden al stevig bekritiseerd.

nog even en zij bepalen wat je nog mag kopen...

oh ja, ik heb hier nog nooit wat gekocht. Ik zag het grote gevaar al meer dan vijftien jaar geleden.


Frans Bosma 24 aug, 00:25

Bol.com nooit en niemand meer kopen bij die weggooiers

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrieven van RetailTrends en mis niets!

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!