Blog: Retail gaat in 2020 over multichannel en de klant

Door Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland 

Iedereen die ooit een les marketing heeft gevolgd, kent deze definitie van Adcock uit 1993: the right product, in the right place, at the right time, at the right price. Maar de retailsector is allang niet meer hetzelfde als 21 jaar geleden. En de komende zes jaar houden de veranderingen alleen maar aan. 

Het hebben van een webshop naast een fysieke winkel is steeds gangbaarder. Maar de innovators in retail zijn al veel verder. In 2020 is vrijwel alles, van koelkasten tot kleding tot lantaarnpalen op straat, verbonden met het internet. Vandaar ook dat de naam: Internet of Everything (IoE) steeds vaker opduikt. Innovators zien de enorme potentie van het IoE. Want zij zien dat het unieke data genereert, waardoor ze veel beter begrijpen wat er gebeurt op de markt en waarom dat zo is. Daarmee kunnen zij de concurrentie ver achter zich laten.

Right product
Het draait nu niet meer alleen om het product zelf. De meeste artikelen zijn overal te koop. Het is slechts een kwestie van even googlen. Bedrijven kunnen het verschil maken met personalisatie. Denk aan het leveren van persoonlijkere services, zoals het suggereren van bijpassende producten, waarmee Amazon ooit begon. Of door het aanbieden van custom made of self made items, zoals HEMA doet door consumenten zelf sieraden te laten ontwerpen en dit in 3D te laten printen.

De nieuwste personalisatiemogelijkheid die snel de fysieke winkelstraat zal overnemen, zijn iBeacons. Dit zijn kleine apparaten die via bluetooth-technologie tot vijftig meter een signaal kunnen uitwisselen met een mobiele telefoon. Het apparaat herkent consumenten, waardoor retailers persoonlijke aanbiedingen kunnen doen. Uit een experiment in de Verenigde Staten bleek dat hierdoor de koopintentie twintigmaal groter was en vijfhonderd procent effectiever dan andere mobiele advertenties.

Right place
Dat het allemaal gemakkelijker en sneller moet, is geen nieuws meer. Maar omdat klanten centraal staan in de nieuwe verkoopstrategie, is het van belang om te weten waar de klant zich bevindt om op gepaste momenten aanbiedingen te doen. Dit kan door klanten een onderscheidende customer journey te leveren dankzij een goede omnichannelstrategie waarbij merkbeleving voorop staat. De mogelijkheid om via mobiele apparaten aankopen te doen ligt voor de hand.

Bij modeketen Miss Etam kunnen klanten bijvoorbeeld een uitverkochte jurk direct via de tablet in de winkel bestellen. Maar in de nabije toekomst moet er creatiever omgegaan worden met het vinden van nieuwe verkoopkanalen. Een wijnspecialist moet eigenlijk wel op Vivino voorkomen, of een hotel op tripadvisor. Maar denk ook aan voorbijgangers die in een winkelruit van een gesloten winkel het product zien dat ze willen hebben. Door een op de winkelruit aangebrachte QR-code te scannen met hun mobiele telefoon, ontvangen ze direct de URL van de webshop van de winkel waar ze het product kunnen aanschaffen.

Right time
Geef de consument wat ze willen, wanneer ze het willen. Dit kan door je te richten op hoe klanten het product gebruiken in plaats van alleen maar te focussen op het moment dat er iets gekocht gaat worden. Wanneer je sportschoenen verkoopt, dan is het lastig in te schatten wanneer iemand aan nieuwe schoenen toe is. De intensiteit van sport verschilt nogal per consument. Maar voor leveranciers die apps en sensoren bieden om het gebruik van je schoenen en dus de training te verbeteren is dat een peulenschilletje. De apps en sensoren houden namelijk precies bij wanneer de schoenen aan vervanging toe zijn. Daarmee kunnen retailers veel beter inspelen op de specifieke behoeften van hun klanten. Een grote opslag van producten of borden met uitverkocht erop, behoren dan tot het verleden. Wel moeten retailers in korte tijd leren data-analytics goed te interpreteren om de juiste inkoopbeslissingen te kunnen maken.

Right price
Verder verwacht de consument bij elk verkoopkanaal dezelfde prijs. Ze begrijpen niet waarom ze verzendkosten moeten betalen bij een online bestelling. Ze betalen immers ook geen entree bij een winkel. Die verwachting zal niet veranderen. Maar om aan alle andere nieuwe wensen te voldoen, is een goede basis essentieel. Oftewel, het is retailers aan te raden te investeren in een goed platform die alle sensoren, websites en sociale media goed op elkaar afstemt. Bovendien moet het platform alle verzamelde data moeiteloos kunnen vertalen in informatie en inzicht, zodat de huidige situatie en de verbeterpunten zichtbaar worden. Uiteindelijk zal deze mogelijkheid het verschil maken onder de retailers.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voorwaarden RetailNews Blog:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden

U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!