Alibaba heeft het aantal actieve gebruikers van zijn online handelsplatformen in een jaar tijd met 52 procent zien groeien naar 307 miljoen. Aan het einde van de septembermaand in 2013 maakten nog 202 miljoen consumenten gebruik van de marktplaatsen, zo heeft het Chinese e-commerceplatform dinsdag bekendgemaakt.
Alibaba beheert een virtueel netwerk van handelsplatformen voor zowel de zakelijke als particuliere markt. Het is voor het eerst dat de etailer met cijfers naar buiten komt als beursgenoteerde onderneming. Het platform heeft daarnaast de resultaten van het derde kwartaal bekendgemaakt.
Mede dankzij de stijging in het aantal gebruikers is de omzet over het afgelopen kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met bijna 54 procent gestegen naar 2,74 miljard dollar (2,2 miljard euro). De omzet uit mobiele gebruikers steeg naar 606 miljoen dollar, terwijl de nettowinst met bijna 39 procent daalde tot 494 miljoen dollar. Dat komt volgens Alibaba door lasten voor aandelencompensaties en hogere belastingen.
Alibaba haalde bij zijn beursgang in september in New York het recordbedrag van 25 miljard dollar op. Oprichter Jack Ma werd daardoor de rijkste Chinees met een geschat vermogen van twintig miljard euro.
Klantenbestand Alibaba flink in de lift
Gepubliceerd op 6 november 2014 om 00:00
Reacties 0