De binnenstad van Enschede moet aantrekkelijker worden voor onder meer bezoekers uit de Achterhoek. De gemeente gaat het centrum hiervoor verdelen in vier sectoren, met daaromheen clusters van openbaar vervoer, onderwijs en zorg.
Zo zal de sector ‘recreatief winkelen’ bekende retailers en (inter)nationale winkelketens huisvesten. Daarbij zullen de pijlen binnen deze sector worden gericht op publiekstrekkers zoals Primark.
De sector ‘verrassend winkelen’ zal ruimte bieden aan zelfstandige ondernemers en speciaalzaken en de twee sectoren ‘gemengd creatief’ zijn bedoeld voor initiatieven die de diversiteit en aantrekkelijkheid van de binnenstad vergroten. Hier kunnen bezoekers terecht voor een combinatie van winkels, ateliers, bed & breakfasts en horecazaken.
Met de vernieuwingen wil Enschede het percentage bezoekers uit de Achterhoek flink opschroeven. Uit cijfers blijkt dat momenteel slechts drie procent van alle bezoekers van de binnenstad daar vandaan komt. Een combinatie van het nieuwe beleid en de komst van de nieuwe N18 moet dit percentage tot twintig procent laten toenemen.
Enschede deelt binnenstad op in thema’s
Gepubliceerd op 12 november 2014 om 00:00
Reacties 0