Bol.com wil sameday-delivery via Albert Heijn

Bol.com kijkt voor het aanbieden van sameday-delivery naar de supermarkten van zusterbedrijf Albert Heijn. Dat blijkt uit de presentatie van directeur Daniel Ropers aan analisten en beleggers.

Ropers liet onlangs weten producten binnen twee jaar gratis of tegen een kleine vergoeding nog dezelfde dag te willen bezorgen. Hij gelooft echter niet in het ‘pizzakoeriermodel’, waarbij de voorraad dichtbij de koerier moet liggen. Zijn voorkeur ligt bij een intensieve samenwerking met Albert Heijn, zo blijkt uit de presentatie.

Bol.com beschikt inmiddels over achthonderd pick-up points bij Albert Heijn en Etos. Consumenten die voor elf uur ’s avonds een bestelling doen bij de webwinkel, kunnen deze de volgende middag zonder extra kosten afhalen. Hoe bezorging op dezelfde dag wordt ingevuld is niet bekendgemaakt.

Uit de presentatie blijkt verder dat bol.com inmiddels goed is voor 680 miljoen euro omzet. Dertien procent daarvan is afkomstig van zijn Belgische activiteiten. Het Plaza-model zorgt inmiddels voor zestien procent van de omzet. Begin deze maand maakte de etailer al bekend dat de circa vierduizend verkopers de twaalf maanden daarvoor gezamenlijk honderd miljoen euro omzet hebben geboekt.

Bol.com verwacht dat het Plaza-model in 2019 goed is voor dertig procent van de totale omzet. Verder groei zit tevens in de verkoop van producten uit nieuwe categorieën. Momenteel komt 29 procent van de omzet uit categorieën die na 2009 zijn geïntroduceerd. Boeken, cd’s en elektronica zijn nu nog goed voor het merendeel van de verkopen, maar die verhoudingen moeten in 2019 zijn omgedraaid.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends