Uitgeverij 5 Publishers uit Hillegom hanteert niet langer een vaste prijs voor zijn boeken die op de markt komen. De wet op de vaste boekenprijs voor nieuwe uitgaven onzin, zegt uitgever Louis Ras in Het Financieele Dagblad.
Retailers weten volgens hem het beste welke prijs ze voor hun boeken kunnen vragen, omdat ze hun klanten kennen. Boeken worden voor bepaalde doelgroepen gemaakt, betoogt Ras. “Maar je mag als uitgever niet verwachten dat mensen met een laag inkomen hetzelfde voor een boek betalen als mensen met een hoog inkomen. Niet voor niets doen discountformules het zo goed.”
De wet op de vaste boekenprijs moet zorgen dat consument uit een breed aanbod van boeken kunnen kiezen. Door de marges die bij goed verkopende titels worden behaald, worden minder populaire boeken als het ware gesubsidieerd. De maatregel is echter helemaal niet ter bescherming van de consument, aldus Ras. Boeken krijgen er juist een elitair imago door. “Er wordt enorm geklaagd dat de boekverkoop jaar in jaar uit omlaag gaat. Maar als je niets doet, laat je het allemaal gebeuren.”
Afgelopen zomer pleitte de Autoriteit Consument en Markt (ACM) nog tevergeefs voor het verdwijnen van de regel. Dat zou de verkoop van boeken stimuleren. De Raad voor Cultuur vindt echter dat de maatregel nog zeker vier jaar moet bestaan. Ook managing director Daniel Ropers van bol.com is tegen het verdwijnen van de vaste boekenprijs. Volgens hem staat de boekenwereld met de overgang naar digitale boeken voor de ‘grootste transitie sinds de uitvinding van de boekdrukkunst’. “Als je tegelijkertijd ook aan het prijsbepalingsmechanisme voor de papieren boeken gaat sleutelen, voorspel ik onherstelbare schade.”
Uitgever doet vaste boekenprijs in de ban
Gepubliceerd op 19 november 2014 om 10:22
Reacties 0