De vaste boekenprijs is ineffectief en moet verdwijnen. Dat stellen onderzoekers van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) in NRC. “Een vaste boekenprijs dient beschikbaarheid en diversiteit niet, maar leidt juist tot hogere prijzen en minder verkochte boeken."
Door de vaste boekenprijs bepaalt de uitgever de prijs, waardoor boeken bij elk verkoopkanaal hetzelfde kosten. Zo moet worden voorkomen dat marktwerking het cultuuraanbod domineert. In Groot-Brittannië stegen de consumentenuitgeven aan boeken echter met vijftig procent toen de vaste prijs daar werd losgelaten, stellen de economen. Daarnaast verdubbelde het aantal uitgegeven nieuwe titels .
Als de vaste prijs in ons land verdwijnt, zullen spelers als Albert Heijn en Primera stunten met de prijzen, stelt René Hollaers van boekhandel Van Kemenade & Hollaers in Breda. “Albert Heijn en Primera bieden alleen bestsellers aan om de klant binnen te halen. Een boekhandel die een breed assortiment wil aanbieden heeft de bestsellers nodig.” Door deze titels voor de reguliere prijs te verkopen, kunnen de boekhandels ook andere boeken aanbieden, aldus Hollaers.
Ook managing director Daniël Ropers van bol.com is tegen het verdwijnen van de vaste prijs. De boekenwereld staat volgens hem met de overgang naar digitale boeken voor de ‘grootste transitie sinds de uitvinding van de boekdrukkunst’. “Als je tegelijkertijd ook aan het prijsbepalingmechanisme voor de papieren boeken gaat sleutelen, voorspel ik onherstelbare schade.”
De Raad voor Cultuur brengt binnenkort een advies uit aan minister Jet Bussemaker over de Wet op de Vaste Boekenprijs. De minister beslist daarna over het al dan niet handhaven van de vaste boekenprijs.
Toezichthouder wil af van vaste boekenprijs
Gepubliceerd op 12 juni 2014 om 06:49
Reacties 0