Een op de zes consumenten die op internet naar goedkope producten zoekt, wordt de dupe van frauduleuze webshops die namaakspullen verkopen. Dat concludeert het Britse MarktMonitor dat gespecialiseerd is in merkbescherming na onderzoek van Nielsen in het Shopping Report.
De onderzoekers analyseerden bijna negen miljoen online zoektochten naar fashion en schoenen bij duizend legitieme en 7700 malafide webwinkels. Van elke 28 kopers die zoeken naar een goedkoop product is er één daadwerkelijk op zoek naar een namaakartikel. De rest laat zich misleiden door de webwinkels die betrouwbaar overkomen, aldus de onderzoekers. Met name consumenten tussen de 31 en vijftig jaar blijken een aankoop in webwinkels met namaakspullen te doen. In Europa is dat percentage 43 procent en in Amerika dertig procent.
Het onderzoek onderstreept het belang voor merken om een strategie te ontwikkelen om zichzelf beter te beschermen, zodat het vertrouwen van consumenten in hen niet wordt aangetast door illegale activiteiten, zegt cmo Fredrick Felman van MarktMonitor. “Merken die dat doen, zullen daar uiteindelijk positieve resultaten van ervaren.”
Online koopjesjagers gemakkelijk dupe van nepaanbieders
Gepubliceerd op 24 november 2014 om 00:00
Reacties 0