Door Donovan van Heuven
Redactie RetailWatching
De jeans iets te strak rond de dijen of het overhemd net te wijd bij de schouders. Heb je je oog laten vallen op een kledingstuk, is het nét niet de juiste maat. Vijf bedrijven die een einde willen maken aan deze grote shopergernis.
Qcut: vierhonderd jeansmaten
Jeans liggen doorgaans in de winkel in een set taille maten en een keuze uit kleine, middelgrote of grote beenlengte. Zo vinden vrouwen natuurlijk nooit de perfecte maat, stelt Qcut. Om ervoor te zorgen dat de jeans haar als gegoten zit voert het Amerikaanse vijf metingen uit: lengte, gewicht, schoenmaat, typische jeans maat en behamaat. Ook is er een korte vragenlijst over het probleem dat shoppers ervaren bij de aankoop van door de fabriek gemaakte jeans. Al deze factoren gaan in een algoritme dat volgens Qcut een stijl en snit oplevert die het beste past bij de individuele klant.
Het brein achter dit proces is Gerald Ruderman, die aanvankelijk was ingehuurd door Levi Strauss om een made-to-order systeem te creëren. Maar Ruderman wilde zijn idee liever kwijt in een start-upomgeving.
Het betekent dat Qcut haar klanten meer dan vierhonderd jeansmaten kan bieden. Van bestelling tot eindproduct duurt het momenteel een aantal weken, maar het bedrijf hoopt een eigen fabriek te openen zodat de levertijd gereduceerd gaat worden tot een paar dagen.
Paskwartiertje
JeansOnline.nl introduceerde begin dit jaar een bezorgservice waarbij klanten de online bestelde producten na een kwartier kunnen retourneren. Hierbij plaatst de klant vóór 19.30 uur een bestelling waarbij hij de gewenste leverdag met drie uurstijdvak aangeeft. Een half uur tot een uur voor bezorging ontvangt de klant een sms-bericht met het exacte bezorgtijdstip. Een kwartier na levering komt de koerier (van Dynalogic) terug om de producten eventueel mee terug te nemen. Deze bezorgservice is alleen beschikbaar op werkdagen.
De dienst is niet gratis. De kosten voor de service EASY FIT&RETURN hangen af van het totaalbedrag van de bestelling en variëren van 9,95 euro tot 19,95 euro. De dienst is gratis bij een bestelling van boven de 250 euro.
3D-scan
Acustom Apparel verkoopt herenkleding op maat. Van polo’s en jeans tot pakken en overjassen, ‘voor het geld dat je ongeveer uitgeeft aan een Hugo Boss’. Het in 2011 opgerichte New Yorkse bedrijf harkte afgelopen zomer nog 1,1 miljoen dollar binnen aan investeringen voor het opschalen van zijn activiteiten via pop-up shops en shop-in-shops.
Bezoekers van de winkel in SoHo krijgen een 3D-scan, zodat de exacte maat kan worden bepaald. In de shop liggen samples van kleding en stofstalen, waaruit klanten kunnen kiezen voor een kledingstuk volledig op maat.
Virtusize
Het Zweedse Virtusize werkt direct met online retailers en duikt op als een button op individuele productpagina’s. De tool stelt shoppers in staat het item waar het oog op is gevallen te vergelijken met een kledingstuk dat ze in de eigen kledingkast hebben hangen. Door beide kledingstukken ‘over elkaar te leggen’ is in een oogopslag te zien waar de pasvormen van elkaar afwijken.
Asos, Acne Studios, Esprit en Monsoon bieden Virtusize al aan op hun websites. Klanten kunnen voor de pasvormvergelijking gebruik maken van items uit de webshop of kunnen maten doorgeven van iets uit de eigen kledingkast, al kost dat laatste iets meer werk.
Kinderschoenmaat
Ouders hoeven bij schoenenketens Scapino en Dolcis voor hun kinderen niet meer naast het verkeerde maatje te grijpen. De formules van de Macintosh Retail Group hebben hiervoor een app ontwikkeld voor de iPad. Het kind plaatst de voet op de iPad en de ouders weten direct welke schoenmaat het kind heeft. Natuurlijk kan ook direct het aanbod kinderschoenen bekeken worden. Deze app kan voeten meten tot schoenmaat 31.
Reacties 0