De omzet van Nederlandse webwinkels zal de komende weken oplopen tot ruim 25 procent boven een reguliere weekomzet. Die verwachting spreekt belangenvereniging Thuiswinkel.org uit.
De reguliere weekomzet ligt op 128 miljoen euro, maar dat bedrag zal de komende weken met minimaal 32 miljoen euro toenemen. Consumenten zijn dit jaar vroeger dan ooit gestart met de aankoop van Sinterklaascadeaus, stelt directeur Wijnand Jongen. “Veel webwinkels hebben daarom al eerder dan andere jaren extra personeel opgeroepen en additionele opslagruimte moeten inhuren om aan de nieuwe vraag te kunnen voldoen.”
Ook de gemiddelde online besteding per aankoop zal volgens Thuiswinkel.org boven die van vorig jaar uitkomen. De verwachte extra omzet heeft volgens de organisatie vooral te maken met het gemak, het prijsniveau en de steeds flexibelere bezorging die webwinkels bieden. Vlak voor het Sinterklaasfeest worden de definitieve cijfers bekendgemaakt.
Winkeliers lieten vorige week al weten dit jaar ruim 530 miljoen euro extra Sinterklaasomzet te boeken, drie procent meer dan vorig jaar. Door de commotie rond Zwarte Piet groeit onder consumenten de belangstelling voor het feest en dat stimuleert de uitgaven, aldus brancheorganisatie Detailhandel Nederland.
Reacties 0