HEMA kan niet garanderen dat bestellingen die na 27 november zijn gedaan voor 5 december worden geleverd. Het distributiecentrum van de winkelketen kan de groei van zijn onlineverkopen niet aan, zo laat een woordvoerder weten in het Algemeen Dagblad. “Dat is de keerzijde van succes.”
De verkoop is met tweederde gestegen ten opzichte van vorig jaar, stelt HEMA. Klanten zien op de website een grote waarschuwing, waarbij gewezen wordt op ‘de enorme drukte’ in de webshop. ‘Uiteraard kun je altijd voor je aankopen in onze winkels terecht’, leest de klant tijdens zijn gang naar de online kassa.
Voor een klein deel van de producten, zoals foto’s en taarten, gelden de reguliere levertijden wel. Hoeveel pakjes te laat zullen komen voor pakjesavond kan HEMA echter niet zeggen.
Vorig jaar bleek de drukte rond de feestdagen veel webwinkels voor leverproblemen te stellen. Een half miljoen pakketten werden destijds niet op tijd bezorgd. Een te late levering van sinterklaas- of kerstcadeaus is voor eenderde van de consumenten echter reden om nooit meer bij de betreffende webwinkel te shoppen, zo bleek uit onderzoek van Blauw Research dat in het novembernummer van RetailTrends is verschenen.
Webwinkels die de hausse aan decemberaankopen goed willen verwerken, dienen volgens Manhattan Associates allereerst te zorgen voor een schaalbare operatie. Het aantal bestellingen kan immers stijgen tot het tien- of twintigvoudige van het gemiddelde. In het novembernummer van RetailTrends staan meer adviezen om de decemberdrukte beheersbaar te houden. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0