Monsieur LVMH: meedogenloze sjacheraar

Ceo Bernard Arnault staat al een kwart eeuw aan de top van Louis Vuitton Moët Hennessy en regeert de luxe wereld met een imperium van 62 merken. Hans Verstraaten schetst in het decembernummer van RetailTrends een portret van deze man die na een carrière in de bouwsector zonder al te veel scrupules een exclusief koninkrijk creëert.

Arnault bouwt met een strategie van kopen, afstoten en fuseren langzaam maar zeker het LVMH-conglomeraat uit. Daarin wordt hij bijgestaan door mensen die niet per se verstand hebben van retail, maar wel van slimme financiële en juridische constructies. Als een luxemerk niet aan Arnault’s imperium wil worden toegevoegd, volgt een vijandige overname waarbij zo ongeveer alle middelen geoorloofd zijn. En wie een deal sluit met Arnault moet na het handenschudden zijn vingers natellen, zo wordt er gefluisterd.  

Inmiddels zijn de merken die tot het concern behoren goed voor een jaaromzet van 29 miljard euro, een nettowinst van vier miljard en een beurswaarde van zestig miljard euro. Arnault’s dochter Delphine is de beoogde troonopvolger van de 65-jarige topman. Die kan dan op zijn lauweren rusten op zijn jacht dat luxejachtenfirma Royal van Lent in Zuid-Holland bouwt, en uiteraard is onderdeel van LVMH.

Lees het volledige portret van Bernard Arnault in het decembernummer van RetailTrends dat eind deze week verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.  

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!