Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn.
Red de Kerst!
Shoppers kunnen in aanloop naar de feestdagen de game Elfridge and the Enchanted Forest spelen via de bijbehorende app. Een gouden gans heeft alle kerstcadeaus gestolen en de consument moet in de rol van elf een drama zien te voorkomen. Gedurende de missie om de cadeaus terug te halen vindt de speler op verzoek van een eekhoorn nog even een eenhoorn en helpt hij een smachtend konijn aan een wortel.
Door de rol van kerstredder te vervullen, doet de gamer precies hetzelfde als de personal shoppers in de vestigingen van Selfridges, zegt head of digital creative Adam Gamble. “Hun taak is zorgen dat shoppen voor de feestdagen pijnloos verloopt.” Mooie woorden, Adam. Wij vinden de game gewoon grappig.
Kerstbomen en gelakte nagels
Om nog even in de kerstsfeer te blijven: Wat hebben een manicure en een kerstboom met elkaar gemeen? Dat kan prima gecombineerd worden, vinden de beauty- en welnessapp Priv en online kerstboomverkoper Tyler’s Trees. Consumenten kunnen via de on demand-app Priv onder meer manicures en hairstylisten aan huis boeken. En als je dan toch thuis bent, kan de koerier van Tyler’s Trees net zo goed gelijk een kerstboom neerzetten en hem versieren.
Beide partijen bieden consumenten hiermee naar eigen zeggen een ‘one-stop shop’ delivery service voor het decoreren van de boom en het ondergaan van een beautybehandeling. Deze samenwerking ligt niet echt voor de hand en dat is de bedoeling. ”We willen via ons platform het leven van gebruikers gemakkelijker maken op manieren die ze niet verwachten”, aldus contentmanager Lauren Holloway van Priv.
Op virtueel spreekuur
Inwoners uit Californië en Michigan kunnen via een nieuwe app van drogisterijketen Walgreens een virtuele afspraak met de dokter maken. Voor 49 dollar stelt de arts via een videoverbinding een diagnose van een - let wel - niet-levensbedreigende aandoening, zoals jeukende ogen. Vervolgens kan hij een receptje uitschrijven.
“Het idee van gemak bieden aan consumenten is een opmars aan het maken binnen de gezondheidszorg, schetst chief medical officer Harry Leider van Walgreens. De stap moet ook zorgen voor meer loyaliteit onder klanten. Het telespreekuur bevindt zich nog in de pilotfase, maar Walgreen zint al op een verdere uitrol.
Drie retailapps: Selfridges, Walgreens en Priv
Gepubliceerd op 11 december 2014 om 15:39
Reacties 0