De groei in het aantal supermarkten in ons land gaat ten koste van het middensegment. Het aantal winkels neemt in 2015 voor het tweede achtereenvolgende jaar toe, voorspelt het ING Economisch Bureau. “Je ziet dat veel supermarktondernemers uit het middensegment gaan uitbreiden zodra de gelegenheid zich voordoet”, zegt econoom Thijs Geijer van ING in het Algemeen Dagblad. "Omdat nieuwkomers klein beginnen, zie je het belang van het middensegment afnemen."
Waar Nederland in 2013 nog 4417 supermarkten telde, zijn dat er nu 4500. Het totale vloeroppervlak is gegroeid tot 3,8 miljoen vierkante meter. Door de schaalvergroting wordt de spoeling voor supermarktondernemers te dun, stelt deskundige Gerard Rutte. “Dit is gekkenwerk. De supermarktondernemers hangen zichzelf op.”
Hoewel er vierkante meters winkelruimte vrijkomen door faillissementen moeten supermarktondernemers niet in de val van 'meer en groter' trappen, stelt hij. "Natuurlijk zijn de huurprijzen nu aantrekkelijker, maar ook die extra uitgaven moeten worden terugverdiend." Dat de economie weer de weg naar boven gevonden lijkt te hebben, betekent bovendien voor supermarkten niet per se meer omzet. Zij hebben nauwelijks last gehad van de crisis omdat consumenten immers moeten eten. Door de aantrekkende economie gaan consumenten volgens Rutte daarnaast uiteindelijk weer meer buiten de deur eten. “De supermarkten zullen daar niets van terugzien.”
‘Middensegment lijdt onder supermarktoverschot’
Gepubliceerd op 16 december 2014 om 11:12
Reacties 0