PLUS passeert dit weekend voor het eerst in zijn bestaan de grens van twee miljard euro aan jaaromzet. De supermarktketen groeit naar eigen zeggen harder dan de markt en verwacht dit jaar een autonome groei van ruim drie procent.
PLUS boekte vorig jaar 1,988 miljard euro consumentenomzet. Dit jaar krijgen de supermarkten echter meer klanten over de vloer, die ook vaker terugkomen.
Dat de twee miljard al dit weekend wordt bereikt komt volgens de retailer onder meer door de ombouw van zijn supermarkten naar een nieuw concept. Eind dit jaar zijn meer dan zestig procent van alle filialen voorzien van het zogenoemde Briljant-concept.
Het tempo van de ombouw ligt iets achter bij de verwachting. Dat komt volgens PLUS onder meer omdat ondernemers de ombouw aangrijpen om ook de verkoopoppervlakte te optimaliseren en de uitstraling van het pand te verbeteren. In 2015 worden nog 55 supermarkten omgebouwd, waarna de laatste veertig vestigingen in 2016 volgen.
De focus voor volgend jaar ligt op het doorgaan met de huidige strategie en de verder ombouw van de winkels, laat algemeen directeur Jan Brouwer weten. “Aangevuld met e-commerce, het verder verbeteren van onze prijsperceptie en innovaties op de winkelvloer.”
Reacties 0