De Nederlandse markt van foodbezorging komt inmiddels uit op zo’n miljard euro aan omzet. Foodbezorging aan de voordeur is booming, stelt directeur Jan- Willem Grievink van het FoodService Instituut (FSIN). “Het is nog maar enkele jaren geleden dat we nog niet eens op de helft van dit bedrag zaten.”
Foodbezorging is volgens het FSIN nog lang niet uitgegroeid. Het kennisinstituut spreekt van een jarenlange groeimarkt, die niet meer beperkt blijft ‘tot de spreekwoordelijke pizzakoerier en tafeltje-dekje-achtige service’. Zo zijn cafetaria’s volgens hem op grote schaal gaan bezorgen, komen abonnementsdiensten als HelloFresh op en zijn ook veel supermarkten en andere foodretailers met thuisbezorging gestart.
Het FSIN spreekt ook van nieuwe hamburgerketens die zich expliciet op bezorging richten, omdat de grote ketens zich daar niet aan wagen. “Wat mij verbaast is dat er nog geen landelijk opererende deliveryketen is in het Chinees-Indische segment”, aldus Grievink.
Het kennisinstituut onderscheidt drie hoofdgroepen die actief zijn op de markt van foodbezorging. Allereerst de duizenden horeca- en cateringbedrijven die zich bezighouden met maaltijdbezorging, met deliveryspecialisten als Domino’s Pizza en New York Pizza. De tweede hoofdgroep is de bezorging van seniorenmaaltijden, met onder meer het nieuwe zorgconcept AH Maaltijd op Maat. Albert Heijn is daarnaast marktleider in het segment levensmiddelenbezorging, waar ook de rijdende winkel en spelers als Wijnvoordeel en HelloFresh onderdeel van uitmaken.
De grootste uitdaging is volgens Grievink om de bezorging goed rendabel te maken. “De partij die kans ziet om de logistiek van alle bezorgdiensten, dus inclusief non-food, te stroomlijnen wacht een grote toekomst.”
Top tien bezorgconcepten in 2014 (omzet in miljoenen euro's):
Bezorgconcept | Omzet |
Levensmiddelenbezorging en rijdende winkels* | 275 |
Platforms als Thuisbezorgd.nl en Just Eat | 168 |
Maaltijdbezorging ouderen | 139 |
Pizza- en spareribkoeriers | 107 |
Wijnclubs en gespecialiseerde bezorgers | 72 |
Bezorging belegde broodjes | 34 |
Bezorging diepvriesproducten particulieren | 31 |
Cafetaria, snacks en overige horecabezorging | 31 |
Shoarma/döner en grillrooms | 27 |
HelloFresh en overige versproducten | 9 |
* Exclusief omzet via pick-up points.
Reacties 0