'HEMA danst op een heel dun koord'

HEMA betaalt de kosten van de lening die eigenaar Lion Capital afsloot om de winkelketen te kopen, terwijl er na de aflossingen aan Maxeda al geen vetreserve meer was. “Tel daar de investeringsnoodzaak in een instortende retailwereld bij op en iedereen begrijpt dat HEMA op een heel dun koord danst.” Dat zegt businessanalist Paul Turken in de analyse van het haperende concern, dat in het januarinummer van RetailTrends is gepubliceerd.

HEMA boekte over zijn eerste negen maanden in totaal 67,1 miljoen euro verlies. Alleen al in het derde kwartaal bedroegen de rentelasten van de aandeelhouderslening 20,3 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter Ronald van Zetten benadrukte meermaals dat hij niet naar de rode cijfers maar naar het positieve bedrijfsresultaat kijkt. Terecht, zegt Turken in RetailTrends. De hoge rentekosten zijn vestzak-broekzaklasten, omdat de lening bij verlies wordt verlaagd en bij winst wordt verhoogd. “Het is intern geschuif met geld.”

De retailer maakte afgelopen week echter bekend dat zijn omzet steeds verder terugloopt, iets wat Turken wel zorgen baart. In Nederland lagen de verkopen onder die van 2013, dat ook al een slecht jaar was. “Klanten stemmen op HEMA met hun hart, maar niet met hun voeten.” Ze vinden de weg naar de winkel steeds minder goed, stelt de analist. “Dat vind ik eng.” Het concern kampt volgens hem met een oplopend cashtekort en leeft van bankkredieten en kredieten met leveranciers, met wie de verhouding op scherp staat.

In de analyse gaan meer deskundigen in op de problemen bij HEMA, waarbij ze tevens hun visie delen over hoe de winkelketen er over vijf jaar uit moet zien. Experian heeft daarnaast een doelgroepanalyse uitgevoerd om de directe concurrenten in kaart te brengen, waarvan de resultaten op RetailWatching te lezen zijn. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!