Amazon opent eerste bemande afhaallocatie

Amazon heeft op de campus van een universiteit in Indiana zijn eerste bemande pick-uppoint geopend en heeft al plannen voor meer vestigingen. In Amazon@Purdue op het terrein van Purdue University kunnen studenten, docenten en alumni producten afhalen die zijn besteld via de webpagina van de universiteit binnen Amazon.com.

Via dit portal kunnen onder meer boeken, huishoudelijke apparatuur voor de studentenkamers, kleding met het universiteitslogo en laptops worden besteld. Daarnaast wordt het reguliere assortiment van Amazon aangeboden. Wie de zogenoemde Prime Campus-producten bestelt, kan ze de volgende dag ophalen.

Als de bestelling is bezorgd in de vestiging, krijgt de shopper een melding via e-mail of sms. Nadat hij op een link in het bericht heeft geklikt, wordt er een barcode gegenereerd die in Amazon@Purdue wordt gescand. Vervolgens kan de shopper zijn aankoop afhalen bij een balie of in één van de kluizen.

Komend voorjaar opent Amazon een tweede locatie in Purdue Memorial Union. Amazon heeft al vergelijkbare afspraken gemaakt met universiteiten in onder meer Californië en Massachusetts. Door deze locaties te openen, biedt de e-commercegigant de studenten een convenciance store met een oneindige voorraad, aldus TechCrunch. Daardoor kan Amazon deze consumentengroep aan zich binden, zodat ze voor hun schoolbenodigdheden niet meer naar een andere retailer hoeven.

Amazon is bezig met het uitbreiden van zijn fysieke aanwezigheid in de Verenigde Staten. Zo wil de etailer volgens ingewijden enkele locaties van het noodlijdende RadioShack overnemen. Deze elektronicaketen met ruim vierduizend vestigingen in Amerika staat op de rand van een faillissement. Het concern van Jeff Bezos ziet potentie in deze winkels door ze in te zetten als etalage van zijn eigen producten en als afhaallocatie voor online consumenten. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!