Etos en DA gebruiken vingerscan als prikklok

Medewerkers van de distributiecentra van Etos en DA moeten hun vingerafdruk bij aankomst en vertrek scannen. Daardoor beschikt Etos bijvoorbeeld over een meer zorgvuldige registratie van de medewerkers, zegt warehouse fulfillment manager Erik Schavemaker. “Door de automatische koppeling tussen de planning en de facturatie is de controle ook gebruiksvriendelijker.”

Steeds meer bedrijven werken met de vingerscan, concludeert detacheringsbureau Tempo-Team uit onderzoek. Dat levert hen de nodige voordelen op, zoals een verdere integratie van administratieve processen, lagere fraudegevoeligheid en minder problemen rond uren, facturen en zoekgeraakte pasjes. Daarnaast biedt het gebruik van de vingerscan constant inzicht in de bezetting op de werkvloer.

De vingerscan maakt geen complete vingerafdruk, maar vertaalt de scan naar een binaire code, wat de privacy van de werknemers moet waarborgen. Personeel reageert volgens Tempo-Team positief en noemt een correcte uitbetaling en veel gebruiksgemak als de grootste voordelen van de vingerscan.

Het detacheringsbureau verwacht de komende jaren een explosieve groei van deze vorm van identificatie. “Wekelijks hebben we al bijna twintigduizend verificatiemomenten bij diverse bedrijven, dat aantal zal snel gaan groeien”, aldus een woordvoerder. Het feit dat de nieuwe iPhone en iPad ook een vingerscan heeft, helpt volgens hem bij de acceptatie van het nieuwe systeem.

Vakbond FNV is echter niet blij met de digitale controle van medewerkers en kondigt in Het Financieele Dagblad een onderzoek aan naar de methode. Ook advocatenkantoor Van Benthem en Keulen heeft bedenkingen op het gebied van privacy. “Je legt immers biometrische gegevens van mensen vast, al snel kan dat richting verwerking van bijzondere persoonsgegevens gaan, hetgeen in beginsel verboden is”, aldus advocaat Robert Boekhorst.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!