Twitter gaat tweets verkopen aan adverteerders die daarmee gebruikersprofielen kunnen samenstellen. Voor Twitter is deze verkoop een manier om zijn inkomsten vergroten.
Twitter ordent alle tweets van zijn 288 miljoen gebruikers zodat adverteerders inzicht krijgen in wat hen bezighoudt. “Zo krijgt iemand die aangeeft zijn iPhone te willen vervangen met een ander toestel een advertentie voor een Samsung Galaxy S te zien”, aldus directeur data Chris Moody van Twitter tegen The Guardian. Daarbij worden alleen openbare tweets beschikbaar gesteld. "Privégegevens en afgeschermde direct messages blijven onzichtbaar voor adverteerders.”
Met de verkoop van tweets volgt Twitter het voorbeeld van Facebook. Dit sociale netwerk levert al geruime tijd gebruikersgegevens aan bij adverteerders waarna zij deze koppelen aan e-mails en loyaliteitsprogramma’s. De verwachting is dat andere sociale kanalen als Pinterest en Snapchat snel met een soortgelijke constructie starten. Twitter verdiende het afgelopen jaar zeventig miljoen dollar met de verkoop van data. Dit is slechts een klein deel van de totale omzet. Die bedroeg over 2014 1,3 miljard dollar.
Twitter verkoopt tweets aan adverteerders
Gepubliceerd op 23 maart 2015 om 00:00
Reacties 0