PLUS verlaagt prijzen na groeiperiode

Supermarktketen PLUS legt de focus de komende periode op prijsverlagingen om zijn prijsimago te verbeteren. Momenteel loopt er een proef in vijf winkels van zelfstandige ondernemers met lagere prijzen voor groenten, vlees en een deel van het houdbare assortiment. Dat laat algemeen directeur Jan Brouwer weten in Het Financieele Dagblad.

In de vijf winkels zorgen hogere verkoopcijfers ervoor dat de krappere marges goed worden gemaakt. Daarom wil de retailer de prijsverlagingen ook in andere supermarkten inzetten, waarbij nadrukkelijk naar de lokale concurrentie gekeken wordt. Zo introduceerde de winkel in Huizen eerder dit jaar al een digitaal koersbord, waarmee de prijzen van twintig producten realtime met die van lokale branchegenoten worden vergeleken.

Er moet volgens Brouwer een ‘schepje bovenop’ om binnen twee jaar de beste supermarkt van Nederland te worden. De keten is al goedkoper dan menigeen denkt, stelt hij. “We hebben een heel stevige actiekalender een veel campagnes.”

De prijsverlagingen volgen op een naar eigen zeggen succesvol 2014 en start van het nieuwe jaar. Zo nam de omzet vorig jaar met 3,1 procent toe naar 2,05 miljard euro en in het eerste kwartaal van dit jaar zelfs met 5,8 procent. De markt groeide vorig jaar met 0,8 procent en dit jaar met 2,2 procent. “Het kan best zijn dat we het dal gepasseerd zijn”, aldus de algemeen directeur.

Dankzij de omzetstijging en kostenbesparingen op logistiek gebied nam ook het operationeel resultaat van PLUS vorig jaar toe met 6,1 miljoen naar 167,3 miljoen euro. De nettowinst daalde echter van 7,3 naar 5,7 miljoen euro. Dat is onder meer het gevolg van de aankondigde sluiting van het Alkmaarse dc van Spar, de supermarktketen waar PLUS voor 45 procent eigenaar van is.

De indirecte kosten namen verder met twee miljoen toe naar 84,9 miljoen euro, doordat PLUS heeft geïnvesteerd in ICT en e-commerce. Binnen acht weken moet er volgens Brouwer een vernieuwde webshop komen. De webwinkel is nu goed voor twee procent van de omzet. Dat percentage moet in twee tot drie jaar doorgroeien naar vijf procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!