DA neemt met nieuw concept afstand van 'prijsknallen'

DA wil dit jaar tachtig tot honderd locaties hebben ingericht volgens zijn nieuwe formule. Met DA Fris, Gezond en Mooi neemt de drogisterijketen afstand van het prijsknallen, zegt ceo Linda Keijzer van DA Holding in het aprilnummer van RetailTrends.

“Dit is ons winkelconcept van de toekomst.” In maart opende in Tilburg de eerste vestiging volgens de nieuwe formule. Eind deze maand moeten circa twintig winkels zijn omgebouwd. De winkels moeten met onder meer beautyscholen en gezondheidspleinen interessant zijn voor consumenten. “Zo zorg je er als retailer voor dat mensen de winkelstraten blijven bezoeken”, aldus Keijzer. 

DA Holding integreerde onder haar bewind de nieuwe franchiseorganisatie DA Totaal Retail, waar de nieuwe formule onderdeel van is. DA Totaal Retail behelst onder meer nieuwe contracten en een andere rolverdeling tussen het hoofdkantoor en de ondernemers. Die veranderingen verliepen niet zonder slag of stoot. Zo stond Keijzer namens DA Holding voor de rechter omdat franchisers eisten dat de nieuwe formule werd geschrapt. 32 ondernemers die samen 53 winkels vertegenwoordigden, keerden de keten de rug toe.

De rechtszaken werden met name gevoerd over bestuurlijke kwesties, aldus Keijzer. Ze noemt het jammer dat ’verschillende ondernemers binnen het coöperatiebestuur het vervolgens niet over de inhoud hebben, maar over het proces.’ De veranderingen waren volgens haar daarnaast hard nodig. “De tijd van inkoopcollectieven is voorbij.” Het draait tegenwoordig om een daadkrachtige organisatie met een strategische visie op het gedrag en de behoeften van de klant. “Alle conflicten en discussies hebben uiteindelijk geleid tot een jaar vertraging. Dat is jammerlijk en vervelend tijdverlies.”

In het aprilnummer van RetailTrends gaat Linda Keijzer verder in het transformatieproces van DA Holding, de reorganisatie en de rol van online verkoop bij de drogisterijketen. “Ik geloof niet in organisaties die zijn opgezet alsof alles altijd hetzelfde blijft.”

Het aprilnummer van RetailTrends verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!