Supermarkten laten minderjarige consumenten nog altijd eenvoudig alcohol aanschaffen. Zo konden acht zeventienjarige consumenten binnen vier dagen in totaal 850 liter alcohol bij Albert Heijn kopen, melden onderzoekers van de Universiteit Twente.
In het onderzoek werden de jongeren gestimuleerd om zoveel mogelijk alcohol aan te schaffen als ze zonder winkelwagen mee konden krijgen. "We moesten het onderzoek zelfs voortijdig opschorten omdat onze twee stationswagons halverwege de dag al tot de nok toe vol zaten", zegt onderzoeker Joris van Hoof in De Telegraaf.
In negen op de tien gevallen kregen zeventienjarige consumenten drank mee. Van Hoof pleit daarom voor de inzet van hulpmiddelen in supermarkten, zoals scanners voor identiteitsbewijzen. “Er zitten volop lekken in het systeem, bijvoorbeeld bij de zelfbedieningskassa’s."
Albert Heijn laat in een reactie weten dat de gebruikte onderzoeksmethode niet representatief is voor de winkels. "Dat neemt niet weg dat we de les ter harte nemen."
Sinds 1 januari 2014 mogen jongeren onder de achttien jaar geen alcohol meer kopen. Daarnaast moeten consumenten tot 25 jaar zich verplicht legitimeren als ze alcohol aanschaffen. De verhoging van de leeftijdsgrens kon destijds op veel weerstand vanuit supermarkten en vakbonden rekenen. Zo zou het voor caissières moeilijk zijn om leeftijdsgenoten alcohol te weigeren aan de kassa.
Systeem alcoholverkoop in supers nog niet waterdicht
Gepubliceerd op 17 april 2015 om 07:23
Reacties 0