Consument nauwelijks actief in deeleconomie

Nederlanders zijn niet happig op het delen van hun spullen via peer-2-peer diensten als Airbnb, Peerby en Uber. Slechts één op de tien consumenten heeft weleens diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk, blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.001 Nederlandse consumenten.

Het risico dat het kapot gaat (57 procent), dat spullen niet teruggebracht worden (51 procent) en het gedoe met afspraken (33 procent) zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om niet te delen blijkt uit het onderzoek. Ook hebben zij geen vertrouwen in anderen (28 procent) en wil men niet dat anderen aan hun spullen komen (28 procent). Als consumenten lenen of uitlenen zullen ze dat altijd eerder doen aan vrienden (zestig procent) of van vrienden (53 procent).

Om het tot een succes te maken moeten de diverse netwerken die inzetten op de deeleconomie ervoor zorgen dat deze barrières worden weggenomen. De groep consumenten die wel ervaring heeft met de deeleconomie, ervaart het als makkelijk, goedkoop en zeer geschikt voor spullen die men maar één keer nodig heeft. De consumenten die uitlenen vinden het prettig om mensen te helpen, het geeft een goed gevoel en het is goed voor de eigen portemonnee.

Consumenten zijn het meest bereid om kennis, gereedschap en klusjes via online deelnetwerken te regelen. Kleding, schoenen en accessoires zijn voor consumenten het minst vanzelfsprekend om te lenen. Wanneer het om het delen van eigen spullen gaat, zijn Nederlanders vooral bereid om kennis, boeken, huishoudelijke hulp en klusjes aan te bieden of te delen. Men is het minst bereid om de auto uit te lenen of om het huis of appartement beschikbaar te stellen. Bij het uitlenen van de auto of het beschikbaar stellen van het huis moet er voor consumenten sowieso een vergoeding tegenover staan.


De deeleconomie zal zonder meer invloed krijgen op de retailbranche, voorspelt sector banker retailer Chris Meijers van ABN AMRO deze maand in RetailTrends. Hij stelt dat retailers met het sharing-fenomeen een schare fans aan zich kunnen binden, die bovendien erg loyaal zijn. Lees meer over de kansen voor retail in de aprileditie van RetailTrends. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!