Iets meer dan de helft van de Nederlandse consumenten is bereid meer voor vlees te betalen als de btw op groenten en fruit omlaag gaat. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van TAPP Coalitie, dat deze week met dit voorstel naar de Tweede Kamer gaat.

TAPP Coalitie zet zich in voor een ‘eerlijke’ prijs voor vlees en zuivel, waarbij ook milieukosten worden doorberekend. Consumenten staan daar voor open als de opbrengsten worden gebruikt voor het verlagen van de prijzen van andere voedingsmiddelen en duurzaamheidssubsidies voor boeren. Wordt het geld daar niet voor ingezet, dan zakt de steun tot onder de helft van de bevolking. 

Consumenten willen verder dat producten met een duurzaam keurmerk en gezonde volkorenproducten en dranken een ‘superlaag btw-tarief’ van vijf procent krijgen. Bijna tachtig procent geeft verder aan bereid te zijn 25 procent minder vlees te eten als daar een financiële beloning tegenover staat.

TAPP, gesteund door bedrijven en organisaties op het gebied van landbouw, milieu, dierenwelzijn en gezondheid, wil de vleesprijs geleidelijk verhogen. In 2021 moet de prijs omhoog met gemiddeld zestien eurocent per honderd gram vlees, in 2030 moet dat zijn opgelopen tot 34 cent.