De Britse instorespecialist Momentum Instore zet een aantal trends op een rij, waar retailers op dit moment op focussen. De tien trends van nu, in beeld.
1. Click & collect
Met afhaalpunten voor online bestellingen proberen retailers hun klanten naar de fysieke winkel te krijgen en tegelijkertijd hoge bezorgkosten te vermijden. Argos tilt click & collect naar een hoger niveau, met zijn digitale concept stores. De winkels zijn met zo'n negenhonderd vierkante meter een stuk kleiner dan Argos' reguliere winkels en klanten die er een bestelling ophalen staan binnen een minuut weer buiten.
2. Beleving
Selfridges neemt beleving op de winkelvloer letterlijk en beschikt sinds ongeveer een half jaar over een bioscoop in zijn warenhuis in Londen. Er is plek voor zestig shoppers, die er films en interessante promoties ontdekken.
3. Blurring
In het verlengde van beleving bieden heeft de Britse boekenketen Waterstones zogenoemde Waterstones Cafés geopend. Door klanten zowel boeken als koffie aan te bieden hoopt de retailer hen weer de winkel in te halen. Groot-Brittannië kent namelijk geen vaste boekenprijs meer, waardoor boeken tegenwoordig ook in het supermarktschap te vinden zijn.
4. Meerwaarde bieden
Wijnretailer Wine Rack wil alleen het beste van het beste. Daarom presenteert het zijn wijnen in een winkelomgeving waarvan de temperatuur optimaal geconditioneerd is en krijgen klanten via signage tips om hun wijnen te drinken. Wijn die klakkeloos naar binnen wordt geslobberd is Wine Rack een doorn in het oog. In de winkel is daarom ook ruimte gemaakt voor workshops en wijnproeverijen. Die zijn via Skype uiteraard online te volgen.
5. Screens
Een beetje retailer heeft ze inmiddels geplaatst: touchscreens. Klanten kunnen ermee door het assortiment snuffelen, ideeën opdoen of werken aan hun brand engagement.
6. Omnichannel communicatie
Omnichannel is zo ongeveer de heilige graal van retail. Omnichannel shoppen, een omnichannel merkbeleving, omnichannel backend systemen; retailers kunnen niet meer zonder. En dan is er nog omnichannel communicatie. John Lewis geeft met zijn Kerstcampagne het goede voorbeeld. De aandacht trekken op televisie, YouTube en met zijn winkeletalage? John Lewis doet het allemaal.
7. Exclusiviteit
Consumenten houden van exclusiviteit, getuige de populariteit van besloten winkelplatforms als Vente Privée en andere dagdealsites. Warenhuisketen Next was er als één van de eerste retailers in zijn thuismarkt bij om exclusieve koopavonden te organiseren voor loyalty members. Goed om de banden met vaste klanten aan te halen en nieuwe leden voor het loyaltyprogramma te werven.
8. Revitaliseer
Marks & Spencer zag deuken in zijn reputatie komen en dan vooral onder jongere shoppers. Door de introductie van een eigen app kon de keten ineens wel de doelgroep van twintig- en dertigjarige consumenten bereiken.
9. Mobiel afrekenen
Bij Belgische supermarkten kunnen shoppers hun boodschappen al volop afrekenen met hun smartphone. Rabobank snuffelt in ons land aan mobiel betalen door een koppeling van een betaalpas aan zijn Wallet-app. Betalen met een smartphone gaat een stuk sneller, zo is de gedachte. Financieel directeur Carlo Engelhard van BCC ziet echter ook nadelen van mobiele portemonnees. "Als klanten pinnen kost ons dat vier cent per transactie, maar in zulke gevallen moet je commissie in percentages betalen. Voor kleinere retailers ligt dat al gauw op anderhalf tot twee procent."
10. Vendingmachines
Van babymelkpoeder en ballerina's tot een complete dorpssuper: verkoopautomaten rukken op. Ontwikkelaar Smart Vendor Solutions koppelt er al gezichtherkenningstechnologie aan. Daarmee kan de automaat de klant een gepersonaliseerd menu voorschotelen. Zodra gebruikers voor het apparaat worden ze begroet. aarnaast kan het apparaat producten achterhouden. Zo kunnen sigaretten weggehouden worden bij minderjarige shoppers.
Reacties 0