Door Armijn Spreitzer
Manager internet of things bij KPN Zakelijke Markt
We leven in een wereld waarin technologie alles en iedereen verbindt. 'Internet of things' zorgt voor een fundamentele verandering in hoe we werken, wonen en leven door slim gebruik te maken van devices die met elkaar communiceren via het internet. Voor de retailsector biedt internet of things volop kansen, omdat het de logistieke keten zo transparant mogelijk maakt. Op basis van deze transparantie kunnen retailers hun dienstverlening uitbouwen en optimaliseren.
End-to-end inzicht
Om als organisatie optimaal te functioneren, is inzicht in de business essentieel. Een belangrijke rol binnen internet of things is hierin weggelegd voor RFID-technologie, dat al een aantal jaren succesvol wordt toegepast binnen logistieke ketens. Het biedt inzicht in alle onderdelen van de keten, van distributie tot verkoop. Een product of een label maar ook verpakkingsmateriaal dat uitgerust is met een RFID-tag, kan allemaal op afstand worden uitgelezen, waardoor je meer te weten komt over de omstandigheden van dat specifieke product. Het biedt inzicht in de status en de exacte locatie van het product en maakt het mogelijk om realtime inzicht te krijgen in de actuele voorraad.
Hierdoor wordt het eenvoudiger om voorspellingen te doen over de levertijden en toekomstige verkoop en wordt de efficiëntie van het voorraadbeheer aanzienlijk verbeterd. Zeker in een tijd waarin de klant steeds veeleisender wordt, zijn efficiënte order fulfilment en korte levertijden voor retailbedrijven cruciaal in de concurrentiestrijd.
Dankzij het verbeterde voorraadbeheer zijn producten op het juiste moment in de juiste hoeveelheid voorradig in de webwinkel en blijven de schappen in de fysieke winkel goed gevuld.
Cross- en upselling
Dankzij de opkomst van internet of things en de connectiviteit die dit met zich meebrengt, wordt RFID ook steeds vaker ingezet om beter gebruik te maken van cross- en upselling-mogelijkheden. Denk hierbij aan een slimme paskamer waarin je als klant getagde kledingstukken kunt scannen. Is de broekmaat verkeerd? Dan wordt dit direct doorgegeven aan een winkelmedewerker, bijvoorbeeld via een mobile device, die vervolgens zo snel mogelijk de goede maat brengt. Uiteraard neemt hij dan ook dat T-shirt mee, waarvan de klant op een touchscreen in de 'slimme paskamer' al zag dat het een perfecte combinatie is. Dit is een mooi voorbeeld van hoe je als retailer met de juiste technologie zowel klantbeleving als de omzet kunt verhogen.
Stijgende vraag
RFID-tags vormen dus een belangrijk onderdeel van het bredere internet of things. Dankzij de stijgende vraag wordt RFID-technologie steeds betaalbaarder en dit leidt er vervolgens weer toe dat steeds meer retailers overwegen om deze technologie in te zetten. RFID heeft zichzelf de afgelopen jaren al bewezen, onder andere op het gebied van voorraadbeheer. Dit verklaart de groeiende populariteit van deze technologie. De bredere connectiviteit dankzij internet of things vergroot bovendien de mogelijkheden om inzicht in de business te krijgen, altijd in contact te blijven met klanten, hen zo beter van dienst te zijn en processen beter te beheren. Dat is waar het om draait bij internet of things. De mogelijkheden voor de retailer zijn eindeloos.
Reacties 0