​Coop betaalt de rekening van prijsverlagingen

Supermarktketen Coop heeft zijn nettowinst vorig jaar met 35 procent zien teruglopen. Waar er in 2013 nog vier miljoen euro winst werd geboekt, stokte de teller vorig jaar op 2,6 miljoen. Dat heeft Coop dinsdag bekendgemaakt.

De daling van de resultaten is veroorzaakt door enkele eenmalige investeringen, waaronder het samenvoegen van twee distributiecentra, het openen van nieuwe winkels en het moderniseren van het vleesverpakkingsbedrijf. Daarnaast initieerde Coop een prijsverlagingsprogramma om het prijsimago te verbeteren.

Coop hield door deze investeringen al rekening met lagere resultaten, laat financieel directeur Herco Boer weten. Hij benadrukt dat de supermarktketen 'financieel kerngezond is'.

Coop maakte begin dit jaar al bekend een recordomzet van iets meer dan een miljard euro te hebben geboekt, ruim drie procent meer dan in 2013. De netto-groepsomzet groeide vorig jaar met hetzelfde percentage tot 859 miljoen euro. Daarbij profiteerde het concern vooral van nieuwe en vernieuwde winkels. “De afgelopen vijf jaar hebben we per saldo 55 supermarkten aan Coop toegevoegd”, aldus Boer. Dit jaar verwacht de retailer zijn 250e vestiging te openen.

Coop spreekt verder van uitstekende resultaten in het eerste kwartaal van dit jaar. De consumentenomzet groeide, inclusief volledige paaseffecten, in de eerste drie maanden met zes procent ten opzichte van 2014.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!