Asda heeft deze maand zijn eerste onbemande afhaalpunt bij zijn winkel in St. Helens geopend. De Britse retailer maakt daarvoor gebruik van de technologie achter Superdirect.com, dat vorig jaar in ons land failliet werd verklaard.
De Walmart-dochter maakte in september vorig jaar bekend het Nederlandse concept een vervolg te willen geven in het Verenigd Koninkrijk. Asda werkt daarvoor samen met oprichters Peter Pompen en Henk Niemansverdriet.
Het afhaalpunt in St. Helens telt drie locaties waar de boodschappen opgehaald kunnen worden. Klanten dienen een QR-code te laten zien, waarna ze de producten uit een temperatuur gecontroleerde opslagruimte kunnen halen. Net als bij Superdirect.com worden alle bestellingen door robots klaargezet, nadat de producten door chauffeurs vanuit nabijgelegen winkels zijn geleverd.
De afhaallocatie bevindt zich volgens ceo Andy Clarke in een groot forenzengebied tussen Liverpool en Manchester. In totaal kunnen er duizenden bestellingen per week afgehandeld worden. Klanten die voor de middag bestellen, kunnen hun bestelling vanaf vier uur die middag afhalen.
Asda wil bij een succesvolle pilot meer onbemande afhaalpunten openen, meldt Retail Week. Zo moeten er ook locaties uit de buurt van zijn supermarkten komen, zoals bij tankstations. De supermarktketen beschikt inmiddels over afhaalpunten in al zijn bijna zeshonderd supermarkten, maar wil er zo'n duizend hebben tegen het einde van 2018.
Reacties 0