Coolblue is de grootste groeier

Coolblue heeft tussen 2011 en 2013 de grootste omzetgroei gerealiseerd onder Nederlandse retailers. Dat blijkt uit de tweede editie van de RetailTrends Fabulous 40, die is opgesteld door corporate finance adviesbureau Capitalmind. Jumbo en Fonteyn completeren de top drie in het overzicht dat verschijnt in het juninummer van RetailTrends.

Coolblue kwam in de gemeten jaren uit op een gemiddelde omzetgroei van 47,99 procent en stoot daarmee BAS Holding van de troon. Het moederbedrijf van Dixons, iCentre en MyCom zakt van de eerste naar de 21e plek, mede doordat een grote overname uit 2010 ontbreekt in deze meetperiode. De omzet van BAS Holding groeide tussen 2011 en 2013 gemiddeld nog met 1,1 procent .

Jumbo Groep (Jumbo, C1000) eindigt evenals vorig jaar op de tweede plaats, met een gemiddelde groei van 46,13 procent. U.R. Nieland Beheer (Fonteyn) volgt met een omzetplus van 40,91 procent. De top vijf wordt gecompleteerd door respectievelijk Suitsupply en Rituals.

Suitsupply is één van de drie retailers die dit jaar de top tien binnenkomen op basis van autonome groei. Een bemoedigend signaal dat er ook voor de retail betere tijden zijn aangebroken. “In de jaren 2011 tot en met 2013 merkte de retail nog niet zoveel van economisch herstel", zegt managing partner Bart Jonkman bij Capitalmind. Net als vorig jaar slagen ook in deze editie slechts 27 retailers erin om omzetgroei te realiseren.

Samenstelling van de RetailTrends Fabulous 40
Bij het selecteren van retailers voor de RetailTrends Fabulous 40 houdt Capitalmind de volgende criteria aan:
De hoofdactiviteit is detailhandel in food of non-food. Andere activiteiten moeten dienend aan retail zijn, denk aan groothandel of vastgoedbeheer. Hieronder vallen:
- Zowel clicks als bricks
- Geen automotive, oil & gas
- Minimaal vijf miljoen euro omzet in een van de drie gemeten jaren
- Bedrijven met een Nederlandse entiteit
- Nederlandse aandeelhouders of een internationale investeerder
- De jaarrekeningen moet bij de Kamer van Koophandel zijn gedeponeerd voor 1 mei 2015

De volledige RetailTrends Fabulous 40 staat in het juninummer van RetailTrends, dat vrijdag verschijnt. Klik hier meer informatie over een abonnement.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends