Ahold en Delhaize kunnen door hun fusie witte vlekken op de kaart van de Verenigde Staten invullen. Het fusiebedrijf wordt vrijwel overal aan de oostkust van het land leidend, stelt analist Fernand De Boer van Petercam.
Het gezamenlijk marktaandeel in de VS ligt volgens Euromonitor op 4,6 procent. Daarmee kan Ahold Delhaize beter de strijd aan tegen grootmachten als Walmart en Kroger, die over een marktaandeel van respectievelijk 25,8 procent en 8,3 procent beschikken.
Ook Delhaize-ceo Frans Muller laat weten vooral veel te verwachten van de samenwerking in de VS. De Amerikaanse markt is volgens hem de afgelopen jaren sneller geconsolideerd dan in de twintig eerdere jaren. "Wil je daar meekomen, dan zijn schaal en relatief marktaandeel van groot belang. Daarom is het zo goed dat we met Ahold nu een partner gevonden hebben om samen die schaal te bouwen."
Analisten beschouwen de fusie zowel als een defensieve zet als een stap naar voren. Ahold kan zijn huidige marktaandeel van 34 procent in ons land niet meer uitbouwen en heeft last van concurrentie van onder meer Jumbo en Lidl. Delhaize kampt in zijn thuismarkt ook met dalende omzetten en toegenomen concurrentie. Door de fusie met Ahold ontstaat een combinatie die de huidige marktleider Colruyt voorbij streeft.
Ahold en Delhaize verwachten hun fusie medio 2016 te hebben afgerond. In 2019 hopen de concerns de financiële vruchten te kunnen plukken van de combinatie. Zo moet er een jaarlijkse kostenbesparing van vijfhonderd miljoen euro uit volgen. “ Vooral aan de achterkant, dus zaken als inkoop en logistiek, is veel voordeel te behalen'', aldus De Boer.
Vooralsnog is onduidelijk of en hoeveel banen er zullen verdwijnen door de samensmelting. De Raad van Bestuur van Ahold heeft vakbond CNV laten weten dat de fusie vooralsnog geen effect heeft op de werkgelegenheid in ons land. FNV verwacht op zijn beurt dat de Belgische bonden erop aandringen dat de eerder aangekondigde reorganisatie bij Delhaize tot na de fusie wordt geparkeerd. Bij die reorganisatie worden 1800 banen geschrapt.
Op RetailWatching wordt belicht waarom Ahold en Delhaize wel moeten fuseren. Met de krachtenbundeling kunnen de ketens bijvoorbeeld een vuist maken tegen de oprukkende discounters.
Reacties 0