Nieuwe initiatieven als HelloFresh en thuisbezorgd.nl kapen steeds meer omzet weg bij de grootste retailmerken van ons land. Dat stelt het FoodService Instituut (FSIN) in de FSIN Food 500.
De vijfhonderd grootste retail- en foodservicemerken zijn goed voor een omzetwaarde van ruim 41 miljard euro op een totale omzet in voeding van ruim 57 miljard euro in ons land. Daarmee nemen deze partijen 72 procent van de totale omzet aan voedings- en genotsmiddelen voor hun rekening. De dertig grootste formules zijn verantwoordelijk voor 58 procent van de omzet, wat neerkomt op bijna 33 miljard euro.
Hoewel de top tien uitsluitend uit supermarkten bestaat, rukken initiatieven als HelloFresh en thuisbezorgd.nl op, stelt directeur Jan-Willem Grievink van het FSIN. Vele tientallen miljoen euro’s aan omzet verschuiven naar dergelijke nieuwe formules. Deze spelers bieden consumenten tijdswinst en dat vindt men steeds belangrijker. “Foodbezorging aan huis is nog lang niet uitgegroeid. Het eenvoudiger maken van ons leven, dat is ons geld waard."
Het FSIN ziet verder de grenzen tussen nieuwe en traditionele aanbieders verdwijnen doordat consumenten elkaar maaltijden aanbieden via websites als thuisafgehaald.nl. Initiatieven als kookstudio’s en foodtrucks verlagen de drempel om toe te treden tot de professionele voedingssector, aldus de organisatie.
Top 25 grootste foodformules van Nederland
Positie | Formule | Omzet (in miljoenen euro's) |
1 | AH Supermarkten | 9090 |
2 | Jumbo | 4100 |
3 | Lidl | 2505 |
4 | Aldi | 2010 |
5 | Plus | 1890 |
6 | C1000 | 1890 |
7 | Dirk | 1108 |
8 | Albert Heijn XL | 928,8 |
9 | Coop | 866,3 |
10 | Emté | 847 |
11 | Hoogvliet | 652,3 |
12 | McDonald's | 651,8 |
13 | Deen | 623,7 |
14 | DekaMarkt | 623,5 |
15 | HEMA | 623,7 |
16 | Vomar Voordeelmarkt | 623,5 |
17 | Gall & Gall | 459,5 |
18 | Spar | 452 |
19 | Keurslagers | 385 |
20 | Nettorama | 353,9 |
21 | Sodexo Nederland | 353,6 |
22 | NS Stations Retail | 330 |
23 | Jan Linders | 325 |
24 | Poiesz | 281 |
25 | Van der Valk | 280,5 |
Reacties 0