'Supers krijgen meer last van thuisbezorgers'

Nieuwe initiatieven als HelloFresh en thuisbezorgd.nl kapen steeds meer omzet weg bij de grootste retailmerken van ons land. Dat stelt het FoodService Instituut (FSIN) in de FSIN Food 500.

De vijfhonderd grootste retail- en foodservicemerken zijn goed voor een omzetwaarde van ruim 41 miljard euro op een totale omzet in voeding van ruim 57 miljard euro in ons land. Daarmee nemen deze partijen 72 procent van de totale omzet aan voedings- en genotsmiddelen voor hun rekening. De dertig grootste formules zijn verantwoordelijk voor 58 procent van de omzet, wat neerkomt op bijna 33 miljard euro.

Hoewel de top tien uitsluitend uit supermarkten bestaat, rukken initiatieven als HelloFresh en thuisbezorgd.nl op, stelt directeur Jan-Willem Grievink van het FSIN. Vele tientallen miljoen euro’s aan omzet verschuiven naar dergelijke nieuwe formules. Deze spelers bieden consumenten tijdswinst en dat vindt men steeds belangrijker. “Foodbezorging aan huis is nog lang niet uitgegroeid. Het eenvoudiger maken van ons leven, dat is ons geld waard."

Het FSIN ziet verder de grenzen tussen nieuwe en traditionele aanbieders verdwijnen doordat consumenten elkaar maaltijden aanbieden via websites als thuisafgehaald.nl. Initiatieven als kookstudio’s en foodtrucks verlagen de drempel om toe te treden tot de professionele voedingssector, aldus de organisatie.

Top 25 grootste foodformules van Nederland

Positie FormuleOmzet (in miljoenen euro's)
1AH Supermarkten9090
2Jumbo4100
3Lidl2505
4Aldi2010
5Plus1890
6C10001890
7Dirk1108
8Albert Heijn XL928,8
9Coop866,3
10Emté847
11Hoogvliet652,3
12McDonald's651,8
13Deen623,7
14DekaMarkt623,5
15HEMA623,7
16Vomar Voordeelmarkt623,5
17Gall & Gall459,5
18Spar452
19Keurslagers385
20Nettorama353,9
21Sodexo Nederland353,6
22NS Stations Retail330
23Jan Linders325
24Poiesz281
25Van der Valk280,5

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!