Media Markt ziet in Nederland geen ruimte voor meer grote vestigingen. De elektronicaketen beschikt hier over vijftig grote winkels en daarmee is ons land vol, aldus directeur Barry Ruiven van Media Markt Nederland.
“Misschien dat er nog één of twee grote winkels bijkomen, maar we gaan ons vanaf volgend jaar richten op kleinere formaten”, zegt Ruiven in het Algemeen Dagblad. Het is volgens hem nog niet bekend waar de stadswinkels komen en hoe ze er uit gaan zien. “Het gaat erom dat we dichter bij de klant willen zijn.”
De elektronicaketen probeert volgens Van Ruiven 'van alles' om interessant te blijven voor klanten. Zo opent Media Markt dit jaar een caféconcept in één van zijn vestigingen, vertelde hij al in het juninummer van RetailTrends. Daarnaast werkt de retailer aan ‘service 2.0’ waarbij consumenten met extra diensten, service, accessoires, content en beleving verleid moeten worden. “Winkelen is leuk, maar alleen als je een leuke winkel hebt", aldus Van Ruiven.
Media Markt staat niet alleen in de ontwikkeling van stadswinkels. Steeds meer retailers die traditioneel over grote vestigingen beschikken, verkennen de mogelijkheden van kleinere winkels ‘om de hoek’. Onder meer IKEA, Baderie, Gamma en Praxis beschikken inmiddels over stadswinkels. Daarmee springen de ketens in het gat dat in ontstaan doordat speciaalzaken zijn verdwenen. Waar er in 2007 bijvoorbeeld nog 2140 kleinere doe-het-zelfzaken waren, telde ons land er vorig jaar volgens GfK nog 1360.
De grote concerns zitten daarnaast aan de grens van hun groei, stelt directer Marcel van Aalst van EFMI Business School. “Daarom zoeken die bedrijven nu naar andere momenten plaatsen om te verdienen aan dezelfde klant.”
Retailen in een stadswinkel is ‘wel een heel ander spel’, waarschuwt hij. “Met een beperkt assortiment en een grote omloopsnelheid moet je als merk toch herkenbaar blijven voor de klant. Dat is een interessante uitdaging.”
Reacties 0